vinil je finilZbirka je to kratkih priča utemeljenih na biografskim zapisima, pisanih iz perspektive dječaka u dobi od dvanaest do petnaest (‘Kapetanu Voljen’) godina, koji jasno, kritički i dobrostivo vidi svijet koji ga okružuje. Mjesto radnje njegova je rodna Rijeka, a zametsko Kino Sloga metafora za jedno prošlo, humanije, a zašto ne i sretnije, doba u kojem odrasta dječak čiji otac radi noćne smjene kao pekar. To je motiv kojim Ivica premrežuje i prošli, gore naznačeni naslov, dok su mu dnevne aktivnosti uvijek svedene na dovršavanje kuće izgrađene na živoj stijeni.

U trideset sedam priča autor se poetski podsjeća na vrijednosti koje su nekada živjele u našem lučkom gradu, multietnički posloženom, gdje prevladava siromaštvo, ali i snažan osjećaj zajedništva. Ono što je specifična nit koja se provlači tijekom cijelog teksta je, međutim, osjećaj srama. Zbog neimaštine, zbog gorkog okusa neprihvaćanja okoline, izokrenute stvarnosti u kojoj ipak nema deklarativne jednakosti i gdje postoje gotovo neprikrivene staleške razlike. No, glavni junak ovih priča, dječak čija su zapažanja začuđujuće bistra i analitička, zna se nositi kroz život, poput klinca kojem više nisu potrebni pomoćni kotačići na biciklu, on juri u nepoznato, prihvaća razne poslove poput izvještavanja stanovnika zgrade o poskupljenju plina, prodaje rakije uobraženim gostioničarima i uopće poduzimanje bilo kakve akcije ne bi li ostvario najbolji mogući rezultat kojim bi pripomogao svojoj obitelji koja se bori za svaki teško stečeni dinar. Bez obzira na silan trud i naporan rad, ugodno i lakše življenje ipak ostaju onkraj blagodati, i junak se mora zadovoljiti s majčinim prepravljanjem starih džempera, no on je ispleten nitima onoga što je dječaku najvažnije – roditeljskom ljubavlju.

 

Autor se instinktivno kreće tekstom kao da piše iz jednog daha, kao da duboka sjećanja izviru iz njega nezaustavljivo poput poplave i on ih jednostavno mora bilježiti upravo tad i taj čas. Melankolični ton i blagost tako tipična za njegovu liričnu prozu se u nekoliko priča ipak mijenja u agresivnije motive, onda kada se životne bitke mahom vode na području krhkog odrastanja u srazu s vršnjacima. Junak se zna suprotstaviti hrabro, zauzeti se za sebe, ne odmicati se od problema već zagristi do kraja u izazov, pa i zaprijetiti. Epizodni likovi koji se provlače kroz zbirku su, iako u sporednim ulogama, iznimno važni za atmosferu teksta jer – osim što prikazuju taj neobični melting pot riječkog predgrađa bez obzira da li su sitni kriminalci, krovopokrivači, prodavačice, milicajci – autoru služe kao svojevrsna točka s koje skreće izvan suženog kruga zbivanja u svojoj obitelji, ali ih autor nikada ne pretvara u bujicu anonimaca, već gotovo svakom upisuje i karakter – površan, strog, blag, pristojan, umišljen, bezobrazan, dakle sve ono što čovjeka čini čovjekom. Junak pripovjedač, zanimljivo, ne pripada nijednom pokretu, mahom je usamljenik sklon knjigama, inteligentan i samozatajan, ponekad povrijeđen i – ponovno – pod teretom srama. No, negdje u njemu tinja ambicija promijeniti tokove svoje budućnosti, pobijediti smjer vlastite sudbine, prijeći preko tog minskog polja koje ga sputava. Ne traži nikakva obećanja već samo jednaku priliku svoju životnu utrku.