Paviljon RiZašto takve misli u povodu odlaska Ivice Veljačića?

Onomu tko ga je poznavao, suvišno pitanje. Ivica Veljačić (1. rujna 1950. – 2. listopada 2022.) otišao je nakon bolesti koja ga je iscrpila, ali ne i onemoćao. Još do prije koji dan, znajući kamo ga zdravstveni scenarij vodi, najavio je odlazak u svom stilu – uz prasak na društvenim mrežama kojim je spaljivao mostove za sobom. One koji su ga spajali s glazbenim kolegama, višegodišnjim prijateljima, pa i brojnim suputnicima koji čine zajedničku pozornicu što je nazivamo život. I ja sam se u tom njegovom obračunu sa svima našao oprljen vatrom, ali nisam zamjerio. Odgovorio sam mu porukom kako me raduje što i dalje vidim onaj srčan, beskompromisan, radikalan gard po kojemu je Ivica Veljačić – IvicaVeljačić.

I doista sam tako mislio. Njegovoj osobnosti bolest nije mogla ništa. A to je na neki način bila dobra vijest. Poraz bi bio da je u zaključnom biografskom poglavlju postao netko drugi, kapitulantski smekšan. Naravno da je Veljačić tijekom života, pa i završnoj epizodi, u koječemu bio prilično u pravu, a u podosta toga gadno u krivu. Ali, takva je cijena stava koji kaže – budi svoj. Kalkulator? Ljigava sprava za ljigave ljude.

Shvatili ste već, Veljačić je bio rockerska zvjerka par excellence. Zato što rock nije glazbena forma, rock je životni gard, podcrtan strašću. Veljačić je to intuitivno znao od prvog trenutka.

15-godišnjak za mikrofonom Plavih zvijezda

A on, taj prvi trenutak, odigrao se 1966., u opatijskom sastavu Plave zvijezde. Društvo je počelo nastupati godinu prije, rovareći protiv šlageraško-šminkerske Opatije virusom reproduktivnog instrumentalnog rocka što su ga lansirali sastavi Champs, Islanders, Spotnicks i drugi. Prvih dana 1966. došlo je do rekonstrukcije družine u kojoj se ključna novost dogodila za mikrofonom, s 15-godišnjim Veljačićem. U pjesmarici sastava primat su preuzeli Kinks, Rolling Stones, Herman’s Hermits, Chuck Berry, Beatles, Troggs, Small Faces. Veljačić je bio fan Kinksa i u odabiru repertoara to nije skrivao.

Dečki se nisu ustručavali ni vlastitih autorskih prinosa. Nastupi su uključili 5-6 zajedničkih skladbi, uglavnom laganijeg tempa, na što je posebno pozitivno reagirao ljepši dio publike. Ne želim biti tvoj, pjevao je Veljačić jedan od radova grupe, s pogledom na djevojke koje su birale partnere za ples. A izabrani dečki, ili oni koji su još čekali da ih neka krasotica izabere, bavili su se mislima kako Veljačić baš i ne govori uvijek u njihovo ime…

Bohemi 22. veljače 1969. s Lazarićem

Bohemi 22. veljače 1969. godine

Među zanimljivijim trenucima iz mitologije sastava valja upamtiti i onaj što vodi u prizemnu dvoranu Vile Antonio. U tom su prostoru, subotom i nedjeljom od 20 do 24 sata, Plave zvijezde bile glavni protagonisti prvog opatijskog plesnjaka. Kuriozum je što se održavao u zgradi čije je urede danju koristio Općinski komitet Saveza komunista. Ili možda nije kuriozum, znamo li da je u zgradi usporedno djelovao Dom pionira, s knjižnicom, tečajevima solfeggia, harmonike i stranih jezika? Gdje mogu drugovi pioniri, mogu i drugovi rockeri.

Frontman Bohema baca se s pozornice u publiku

Plave zvijezde zgasnule su 1968., a Veljačić je prešao u lovranski sastav Bohemi. Nova ekipa bila je sklona još žešćem zvuku, na Veljačićevo oduševljenje. To se ponajprije odnosi na teme Jimija Hendrixa, o čemu je svjedočilo uvrštavanje u repertoar kompletnog albuma Are You Experienced. Za to nije bilo dovoljno samo imati sklonosti, nego i adekvatne izvođačke adute. Svjedoci jamče za te adute i desetljećima potom, ističući za primjer nastupe Bohema u sušačkom Caru Eminu i  DTO-u Partizan, u ljubljanskom Tivoliju i drugdje.

Na tim se nastupima moglo upijajti pogledom uvijek šoumenski raspoložena Veljačića. S grlom skrojenim za hardrockerske vokalize jangilanovskog tipa, Veljačić je nastupe začinio bacanjem s pozornice na ruke publike. S takvim performerskim kvalitetama, i pjevačkim i scenskim, postavio je nove frotmanske standarde ovdašnje scene.

Kada se zvuk grupe proširio klavijaturama, stigle su teme Deep Purplea i Doorsa. Siječnja 1968. nastupila je na prvoj natjecateljskoj smotri riječkih rock snaga u Neboderu – takve smotre kasnije će se prozvati Ri rock festivalom – na kojoj će dobiti najviše glasova publike. U sklopu programa za Dan mladosti, Bohemi će 25. svibnja 1968. zasvirati na Korzu s Uraganima. Da stalna samo mijena jest, potvrdit će 1969. prelazak dvojice članova Bohema, pjevača Veljačića i gitarista Arna Udatnyja, u redove Uragana.

Džoni i Uragani

Dogodilo se to nakon otkazivanja „uraganske“ suradnje pjevaču Daliboru Brunu. Dario Ottaviani iz Uragana primijetio je Veljačića ožujka 1969. na zabavnoj priredbi Sijelo 18. Sljedeći mjesec došao je po njega u trsatsku Čitaonicu, na plesnjak Bohema, sačekavši kraj večeri i odvodeći 19-godišnjeg pjevača u svoju grupu. Veljačića su u novoj ekipi prozvali nadimkom Džoni. Duhovitijem pratitelju rada Uragana  zaključiti je kako su Dario i društvo tek njegovim dolaskom dosegnuli ono što su pokušali još 1962. – postati preslika američkog sastava Johnny and the Hurricanes. Džoni i Uragani.

Dodatni impuls rockerskim mišićima Uragana uslijedit će još jednim preslagivanjem, prosinca 1970., kada ulogu gitarista preuzima Vladimir Stanković, a za orgulje sjeda Andrej Baša. Sa scenski temperamentnim Veljačićem za mikrofonom i gitaristom prljavijeg zvuka Stankovićem, Uragani zvuče čvršće nego ikad.

Kakvom strategijom su nastavili hraniti renome „žive“ atrakcije? Njihove svirke započinjale su plesnim favoritima poput Are You Ready? Grand Funk Railroada, nastavljaju se Ray Charlesovim standardima I Don’t Need No Doctor i Hit The Road Jack, slijedile su teme  CCR-a, Stepenwolfa, Joa Cockera itd. Ako postoji onaj tko je na Veljačićev usklik i udarima ritam-sekcije podržano pitanje Are You Ready? bio u stanju odgovoriti negativno, držeći se za sjedalo, parafrazirajmo staroga Raya – takvome je sigurno trebao doktor.

Ima onih koji i danas tvrde kako su Uragani u toj fazi funkcionirali kao gradski primjer tadašnjega svjetskog trenda stvaranja tzv. supergrupa, tj. formacija sastavljenih od najzapaženijih pojedinaca iz redova drugih bendova. Veljačić je za to bio moćan adut. I to adut s mudima: koji je tadašnji riječki vokalist, osim njega, imao hrabrosti zapjevati pred tisućama mladih na Tenisu skladbu poput Na krilima marijane, čiji naziv asocira na opijate?

Džoni i Uragani prestali su vladati pozornicama prosinca 1971., nakon Veljačićeva moždanog udara. Neobuzdan osobni životni ritam imao je cijenu. Prvi znak narušena zdravlja stigao je u trenutku kada je s Uraganima bio na izvođačkom vrhuncu.

Veljačić s grupom TNT na Korzu

Veljačić kao frontman grupe TNT na Korzu

Nedobri zabavnjački pokušaji

Nakon oporavka, Veljačić je nastavio s drugim glazbenim kolektivima. Stvari, doduše, više nisu bile kao nekad. I dalje je izgarao za mikrofonom, publika mu je nastavila biti sklona, ali svijet rocka se mijenjao. Reproduktiva je kao modus vivendi padala na margine. Veljačić je od 1975. frontman sastava TNT, s kojim je do 1981. obilazio kvarnerske plesnjake. Čvršći, rockerski dio repertoara zvučao je u Veljačićevoj izvedbi izvrsno. U zabavnjačkom dijelu programa osjetilo se kako to nije Veljačićev forte. On nije ni želio da mu bude.

Usporedno je krenuo s prvim koracima prema autorskim vodama, što je mogla biti dobrodošla promjena. Mogla, da nije bilo na djelu izvođačko preformatiranje uplovljavanjem u ono što nije bio on, u zabavnofestivalske vode. Nes(p)retno upakirana ambicija za novim vjetrom u karijeri? Godine 1978. nastupio je na MIK-u, s grupom Arsenali, s pjesmom Buro, vraže. Slično vrijedi za pojavljivanje na festivalu Beogradsko proleće 1982. Prethodno je, 1980., s grupom TNT objavio singl s pjesmom Dvadeset i šest kamena (posvećen smrznutim partizanima na Matić poljani), na čijoj je B strani pjevao (sic) Ivo Robić. Učinak tih koraka bio je dvoznačan: Veljačiću su s njima stigla prva diskografska pojavljivanja, ali su u njegovu rockerskom svijetu i donijela više štete nego koristi.

Učinilo se da će bolji trenuci pokucati su na vrata oformljivanjem riječke grupe Evropa. S Veljačićem za mikrofonom, ona je 1984. nastupila na Večeri mladih opatijskog Festivala, te u zagrebačkim klubovima Jabuci i Kulušiću. Nekoliko demosnimaka iz studija Andreja Baše na kraju je završilo prekrojeno na albumu novostvorene grupe Mali princ. Razlog? Evropa se pokazala kratkog daha, a Veljačić se zaputio bespućima vlastite životne zbiljnosti. Neuredan životni stil kojim je nastavio nije mu se pokazao kao saveznik.

Zadnji Veljačićev izlazak pred publiku dogodilo se u sklopu plesne večeri udruge LP Rock na botelu Marina u riječkoj luci 29. listopada 2015. Pred generacijsku publiku izašao je nakon dugogodišnje stanke, sa svojim za tu prigodu formiranim bendom Selection. Kao u najboljim danima, rockerski gard iznova je bio u prvom planu. I urođen osjećaj za pozornicu, gdje ga nakupljene godine nisu sprječile u praktičnoj demonstraciji logike – tko je scenski mačor, mačor je.

Iza sebe nije ostavio vidljivo mjesto ukopne memorije. Je li opet na djelu osjećaj za scensko? I spoznaja kako jeka praznine može značiti veću prisutnost od čvrstih, formalnih monumenata?

Odgovor je odnio sa sobom.

Kalendar događanja

Izložba
  • 09.04. – 27.04.
  • (19:00)

Izložba “Budi susjed!” i Urbani separe u Galeriji Kortil

Izložba pokazuje što se dogodi Rijeci kada se spoji deset tisuća susjeda, posjetitelja, stručnjaka, volontera, institucija, partnera, turista i mjesnih odbora...

Detaljnije

Radionica
  • 20.04.
  • (12:00)

Geštalt psihološka radionica

Geštalt psihološka radionica o gaslightingu na kojoj će psihologinja Mia Rukavina nastojati stvoriti prostor za holistički pristup temi s fokusom na osnaživanje žena...

Detaljnije

Izložba
  • 19.04. – 20.04.
  • (12:00)

Izložba na Sajmu 3N: Napusti normalne naprave

Zagrebačka Radiona te slovenski kolektivi Cirkulacija2 i BridA sudjeluju u izlagačkom dijelu Sajma 3N: Napusti normalne naprave u dvorani Filodrammatice...

Detaljnije

Druženje
  • 23.04.
  • (18:30)

Upoznaj umjetnika u MMSU-u: Vlad Nancă

Rumunjski umjetnik Vlad Nancă, koji je trenutno u Rijeci na umjetničkoj rezidenciji Kamov, predstavit će nam svoju dvadesetogodišnju karijeru...

Detaljnije

Predavanje
  • 25.04.
  • (13:00)

Predavanje „EU projekti – moj izbor za karijeru!“ na Filozofskom fakultetu

Predavanje će održati Srđan Kerčević iz Regionalne razvojne agencije Primorsko-goranske županije....

Detaljnije

Književni susret
  • 26.04.
  • (18:00)

Impulse festival: Promocija “Antologije hrvatske i srpske slem poezije” u GKR-u

Jedinstveni kulturni poduhvat koji na jednom mjestu okuplja 64 pjesnika i pjesnikinje iz dviju susjednih država koji na 368 stranica predstavljaju svoju poeziju ...

Detaljnije