S tek nekoliko sezona staža na sceni, grupa Old Night ove je godine objavila već drugi album, “A Fracture in the human soul”. Svega pet pjesama epskih razmjera sadrži ploča, sadržajno povezanih lirikom o ljubavi, starosti, krhkosti postojanja, pa i autodestruktivnosti kojoj smo ponekad, kao i svi ljudi, skloni. Zvuk je, baš kao i na prvijencu, ostao težak, gust, precizan, svirački pažljiv i raskošan.

Doom koji čisti pred sobom kaljužu dosade i predvidljivosti jednostavno osvaja na prvo slušanje svojom superiornom izvedbom i intimnim, ispovjednim tekstovima. Luka Petrović, autor i basist grupe, pristao je odgovarati na moja znatiželjna pitanja.

Iza tebe je veliko iskustvo s Ashes You Leave. Prije nego li se pozabavimo tvojim bendom možda da nam otkriješ kakav je status Ashesa? Postoji li mogućnost da zasvirate ponovno?

– Ashes You Leave je trenutno u fazi dubokog zimskog sna. Glavni razlog tome je raseljenost članova benda. U principu, ja sam ostao jedini član koji trenutno živi u Hrvatskoj, ali vrata Ashes You Leavea nisu nikada zatvorena. Ako se u budućnosti ukaže neka prilika za zasvirati ponovno, vjerojatno ćemo tako nešto i prihvatiti. Nikad se ne zna.

Nepromijenjeno članstvo u grupi najčešće je znak dobrih međuljudskih odnosa i razumijevanja u muzičkom smislu, nije li tako? Matej, Ivan, Bojan, Nikola i ti ste već četiri godine zajedno?

– Bojan se posljednji pridružio postavi, ali nas četvero smo sada već četiri godine zajedno. Imao sam dosta problema pronaći prave ljude za upotpuniti postavu benda i nadam se da smo sve promjene članova odradili već prije izlaska prvog albuma. Glazba koju mi sviramo nije tip glazbe od koje će se čovjek obogatiti tako da je jedna od najbitnijih stavki bila pronaći ljude koji iskreno žele svirati i uživati u glazbi. Na moju sreću pronašao sam ljude koje danas mogu zvati prijateljima pa čak i jednom našom malom obitelji.

U Njemačkoj, otkuda je i vaš izdavač “Rain without End”, postoji afirmativna publika gladna ovakvog vašeg zvuka? Koristite li tu prednost?

– Njemačka je inače tržište na kojoj glazba slična onoj kojoj mi sviramo jako dobro funkcionira, ali za nas se taj trenutak još nije dogodio. Iz nekog razloga, zasada smo puno bolje prošli u zemljama kao štu su Italija, Austrija i Belgija za koje se ne bi na prvu reklo da su zemlje u kojima će naš tip glazbe biti popularan i da će biti interesa za neki bend iz Hrvatske. Za neki veći proboj na njemačko tržište bi ipak trebala suradnja s nekom ozbiljnijom booking agencijom.

Vinil i spotovi

Kao što znaš ne krijem veselje činjenicom da ste album objavili na vinilu, danas jedino priznatom formatu koji čuva cjelinu.

– Otkada sam bio mali i otkada sam dobio svoju prvu ploču na poklon, moj san je bio jedan dan izdati album i na vinilu. Nakon što smo izdali prvi album s Old Night, vidjeli smo da postoji jako velik interes publike za izdanje istoga i na vinilu. No, problem je bila činjenica što nam je prvi album trajao skoro punih sat vremena i tu je bila već potreba za izdanjem duplih vinila ili nekih gatefold izdanja što je u tom trenutku bilo preveliko ulaganje i za našeg izdavača, ali i za nas osobno. Kada sam počeo raditi na drugom albumu, u startu sam odlučio da će format albuma zapravo biti onaj klasični do 45 minuta kako bi album mogao napokon izaći i na ploči. Sam album je i pisan za taj format pa su i pjesme posložene i napisane po stranama ploče, a ne za CD format, što se najbolje vidi na pjesmama “Elder” i “Glacial” koje su na vinil izdanju zapravo spojene.

Snimili ste video spot za pjesmu “Elder”, a razlog mi se čini da je ona ujedno najkraća na ploči. Niste razmišljali možda o edit verziji uvodne “Entwined”? Smatraš to vjerojatno blasfemičnim?

– Kada smo snimali spot, u startu smo znali da moramo izdati dva spota i odluka za “Elder” je bila prvenstveno iz razloga što smo je snimali odmah sa spotom za “Glacial”. Kako su te dvije pjesme povezane na albumu, tako smo ih i htjeli predstaviti spotovima koji radnjom nisu na prvu toliko povezani, ali jesu atmosferom i tematikom. Od trećeg spota, za Entwined, nije se odustalo, ali s obzirom na to da ga želimo snimiti u cijeloj verziji, to smo ostavili za sljedeću godinu. Jedan od razloga za koji smo se odlučili pustiti “Elder” kao prvi video spot je i činjenica da je to vjerojatno najčudnija pjesma koju smo zasad objavili s bendom.

Spot je režirala Kristina Barišić, a scenografija je postavljena u ruiniranoj dvorani Opere. Atmosfera je na spotu jeziva i vrlo nježna istodobno, prati priču pjesme.

– Kao i sve naše spotove, i “Elder” je režirala Kristina Barišić, dodavši jedan svoj osobni touch mom prvotnom konceptu. Zahvaljujući lokaciji i scenografiji, spot je ispao puno bolji nego što smo si to na početku i mogli zamisliti. Na svu sreću dobili smo dozvolu snimati u prostorima Opere i Teatra Fenice i mislim da je Kristina odabrala savršenu lokaciju za ispričati priču ove pjesme.

Zanimljivost na ploči je i prateća knjižica u kojoj svaka stvar ima predivnu ilustraciju. Artwork potpisuje neki vaš prijatelj?

– Za artwork, je kao i na debiju zaslužan All Things Rotten, poznatiji po suradnjama sa bendovima poput Mortiis, Hirax, Abath, Nocturnal Breed, Bal Sagoth, Rotting Christ i mnogim drugima. Ovaj nevjerojatno talentirani umjetnik, pravim imenom Andrej Bartulović, zapravo je iz Hrvatske i kroz suradnju za Old Night mogu reći da smo postali stvarno dobri prijatelji. Kada smo krenuli u pretprodukciju našeg drugog albuma, Andrej je bio uključen u cijeli proces, tako da smo koncept covera i unutrašnjosti bookleta imali pripremljen puno prije nego što je album dovršen. Kako sam ja odrastao u doba kada su diskografske kuće ulagale pozamašne svote i u artwork bendova, uvijek mi se sviđao koncept knjižica u kojima su sve pjesme imale svojevrstan cover. U startu sam to predložio Andreju i na svu sreću, on je to i prihvatio. Jako sam sretan kako je na kraju sve to ispalo, a i činjenicom da je pristao nacrtati alternativni cover za A5 digipack. Uvijek sam bio mišljenja da albumi kao takvi moraju biti vrijedni novaca koji se za njih plaća, a ovo je bila svojevrsna nagrada za sve one koji još uvijek kupuju glazbu u fizičkom obliku.

Prema podatcima na ovitku, materijal ste snimili, kao i debi, ponovno kod Mateja Zeca u GIS studiju, no miks je napravljen u engleskom studiju Dungeon. Bili ste ondje s mix-manom? Tko je Insanus?

– Kao što vjerojatno znaš, Mateja poznajem od djetinjstva i osim što smo išli u osnovnu školu zajedno, s njim sam već i surađivao na posljednja dva albuma od Ashes You Leavea. Kada smo išli snimati prvi album za Old Night, odluka za ići snimati ponovno u GIS je bila jako jednostavna iz više razloga, prvenstveno zato jer je Matej veliki profesionalac i odličan glazbenik, a kao drugo jer je osoba koju poznajem praktički cijeli život i od koje sam uvijek spreman primiti kritiku ili savjet. S obzirom na to da smo bili jako zadovoljni kako je ispao prvi album, odlučili smo naravno nastaviti suradnju i na drugom. S Insanusom sam, uz prekide, svirao od 2000. godine po raznim bendovima, uključujući i Ashes You Leave. On je radio miks i master za puno underground bendova i uvijek mi se sviđalo što bi se svakom projektu stvarno posvetio i nikada nije radio generičke mikseve. On je između ostalog radio miks i master za naš prvijenac, ali s obzirom na to da sada živi u Engleskoj ovaj put nismo bili s njim u fazi miksa i mastera, već smo to dogovarali putem interneta.

“Imamo svoju publiku”

Koliko je raširena vaša društvena i koncertna mreža? Da li vas izdavač prati u ambicijama i ulaže li u promociju ili to ostaje na vama?

– Naša diskografska, kao i većina drugih danas, nema i svoju booking agenciju tako da smo za same koncertne promocije prepušteni sami sebi. Na svu sreću, što zbog dobrih kritika, a dijelom i zbog neke reputacije koju sam dobio Ashes You Leaveom, na većinu koncerata i festivala su nas zapravo direktno zvali organizatori. Plan je pronaći stranu booking agenciju
koja bi nas mogla dodatno gurnuti na strano tržište.

U nekim tekstovima propitkuješ samo suštinu postojanja. Postoje li neke teme koje želiš više istražiti?

– Ja vjerojatno na tekstove trošim puno više vremena nego što bih to trebao jer smatram da je izdavanje albuma privilegija i tekstovi zapravo predstavljaju neku poruku koju šalje bend. Prva dva albuma su svaki za sebe bili svojevrsni koncepti i teme kojima su se bavili bile su suština onog što su ti albumi predstavljali. Na sljedećem albumu ću se malo više baviti stanjem u našem društvu, ali bez pretjeranog politiziranja i patetike. Mislim da sam do sada bio dosta rezerviran po tom pitanju i to je tema oko koje će se vrtjeti sljedeći album.

Nalaziš li dovoljno slobode u izričaju ili postoji neka vrsta diktata unutar žanra koji predstavljate?

– Kada sam počeo pisati glazbu za Old Night, uopće se nisam zamarao žanrovima ili nekim eventualnim ograničenjima aranžmanima. Htio sam izbaciti iz sebe tu glazbu koja se gomilala u meni, ne razmišljajući pretjerano hoće li se nekome svidjeti i hoće li to na kraju biti uspješni bend. Ono kako danas Old Night zvuči je otišlo puno dalje od moje originalne
ideje, ali princip stvaranja glazbe je ostao isti. Na neki način, stvarati glazbu koju bi u principu i ja sam htio slušati. Mogu čak reći da smo dosta različiti bend od ostatka žanra kojem pripadamo, ali da izbjegnemo izmišljanje raznoraznih podžanrova i krilatica, najednostavnije je definirati se kao doom metal. Ono što mogu reći je da se do sada nisam nikada osjećao toliko slobodno kao autor koliko se osjećam pišući za Old Night.

Jeste li se potukli na probi ikada? Ili sve riješavate miroljubivo i diplomatski?

– Većina tenzija, ako ih je i bilo, su bile u cilju pronalaženja najboljeg rješenja aranžmana ili neke dionice. Mislim da smo po temperamentu jako miran bend i ne znam što bi se trebalo dogoditi da dođe do prave tučnjave. 🙂

Publika metala je zahvalna i dosljedna, vjerno slijedi svoje junake. Pretpostavljam da se i vama događa slična stvar?

– Mogu reći da nam je od početka rada benda kritika, ali na svu sreću i publika, bila blagonaklona. Vjerojatno je ljudima koji nisu toliko upućeni u metal scenu to malo čudno vidjeti, ali mi (kao i većina metal bendova) imamo svoju publiku koja su pravi fanovi. Neki od njih nas slijede na većinu koncerata i velika većina ima u ormaru sve majice koje smo ikada
izdali. Koliko god dugo bio na sceni to je stvar koja me nikada neće prestati čuditi i na kojoj sam duboko zahvalan.

Status heavy metala u Hrvatskoj

Kako procjenjuješ status HM u Hrvatskoj? Ima li povlaštenu ili pak podcijenjenu ulogu na sceni?

– Heavy metal kao glazba nije nikada bio zamišljen kao dio mainstreama. To se dogodilo zbog velike popularnosti nekih bendova poput Iron Maiden ili u nekim zemljama zbog velike popularnosti samog žanra. Hrvatska, nažalost, još uvijek tu nazaduje po mnogim pitanjima. Bez da ulazimo u neke rasprave o prodaji CD-a na godišnjoj bazi, HM glazba je jako marginalizirana u većini medija. Kao dodatni problem vidim i činjenicu da dosada niti jedan HM bend nije bio nominiran za Porina u kategoriji rock glazbe. Jasno mi je da smo mi daleko od nekih skandinavskih zemalja koje imaju odvojene kategorije samo za metal, ali bilo bi lijepo vidjeti da jedan dan i struka oda priznanje nekom bendu iz HM žanra.

Kako inače podnosite duga putovanja i prisilna druženja u kombiju?

– Još uvijek smo jako gladni koncerata kao bend i toliko se dobro provodimo na cesti da naša putovanja na koncerte podsjećaju više na maturalac nego na posao. Mislim da to mogu reći u ime svih članova benda, da svaki put jedva čekamo ući u taj kombi.

Za kraj, postoji li možda neki izvođač kojeg iznimno cijeniš, a nije dovoljno vidljiv? U domaćim i svjetskim okvirima…

– Ima ih stotine, ali ovom prilikom bi se osvrnuo na dva benda iz Hrvatske koji su izdali debije u proteklih mjesec dana. Prvi je Bednja iz Varaždina koji su izbacili “Doline su ostale iza nas” za renomiranu underground diskografsku kuću Transcending Obcurity Records. Mislim da ovaj bend ima stvarno jedinstveni zvuk i da će se za njega još puno čuti. Drugi bend koji bih izdvojio, a uopće nije metal, riječki je The Siids koji su sa “Brutalistom” napravili jedan od najboljih albuma domaće diskografije ove godine.

Kalendar događanja