Prateći program retrospektivne izložbe „Anticipator kriza – kuda idemo ne pitajte“, filmska retrospektiva Art-kina Croatia, podijeljena u osam programa, želi legitimirati Tomislava Gotovca množinom njegovih filmskih uloga, odigranih od početka 1960-ih do ranih milenijskih godina.
Foto: Plastični Isus / Art-kino Croatia

Retrospektiva filmova započinje u subotu, 23. rujna u 20
sati kontroverznim portretom buntovnog filmaša „Plastični Isus – Tomislav
Gotovac: Ja sam nevin!“, koji oštro kritizira tadašnji jugo-establišment. Prvi
put kad je zabranjen redatelj je uhićen i zatvoren, a drugi put kada je poslije
dvadesetak godina javno prikazan. Oba
puta, nije se radilo o filmu, nego o politici. Lazar Stojanović je u film ubacio arhivske snimke ustaša, četnika,
Hitlera i Tita, pomoću kojih uspoređuje te režime. Također, u filmu se prvi put
pokreću tadašnje tabu teme, poput homoseksualnosti i promiskuiteta, a i prvi
put se u jugoslavenskom filmu pojavljuje goli muškarac. Stojanović je ovim
filmom uvršten među redatelje takozvanog crnog vala, a dobitnik je i Nagrade
međunarodnog žirija kritike na festivalu u Montrealu 1991. godine.”

Publiku će u filmsku retrospektivu uvesti Diana Nenadić,
selektorica programa, nastalog u suradnji u suradnji s Hrvatskim filmskim
savezom, Jugoslavenskom i Slovenskom kinotekom te Muzejom moderne i suvremene
umjetnosti, koji upravo Gotovčevom retrospektivnom izložbom 22. rujna
obilježava useljenje u nove prostore u kompleksu Benčić.

„Gotovac je prije svega bio neumorni i strastveni gledatelj
do samoga kraja, svakodnevni gutač repertoarnih i kinotečnih filmova, amater
posvećen traženju forme svog vlastitog, ne-narativnog i vrlo osobnog
underground filma, glumac-izvođač prije pojave performansa, transgresivni
(anti)junak subverzivnih fikcija, cameo-ikona autorske generacije
jugoslavenskih redatelja, a naposljetku i dokumentarni subjekt umjetničkih
prijatelja, kolega i fanova,“ kazat će Nenadić.

Prije nastavka filmske retrospektive, koja će se odvijati
sve do kraja studenog, Art-kino će ugostiti Dane otvorenog perfomansa u Rijeci
„Akcija“. Tako će u nedjelju, 24. rujna u 21 sat Eva Badura Triska kustosica
Muzeja moderne umjetnosti Beč (MUMOK) ponudit će uvod u projekcije radova
Tomislava Gotovca, Güntera Brusa, Hermanna Nitscha i Otta Muehla, povezujući na
taj način bečki akcionizam s provokativnim metodama Gotovčeva javnog nastupa.

Svi naredni filmovi prikazivat će se utorkom u 18 sati. Tako
u utorak, 26. rujna u 18 sati počinje program „Tomislav Gotovac: Strukturalne
varijacije“. Uvod u korpus filmova koji su svojevrsna poetička “zastava”
Gotovčeva autorskog opusa dat će Marija Katalinić i Boris Ružić.

Pod zajedničkim nazivom „Posvete iz Krajiške 29“, u utorak,
3. listopada, prikazat će se filmovi čiji je zajednički nazivnik adresa
Gotovčeva obiteljskog doma, a kasnije i umjetničkog atelja, intimni topos
njegova eksperimentalno-dokumentarnog opusa.

Dva performerska programa, „Performer prije performansa“ i
„Zagreb, volim te“, koji su na rasporedu 17. i 31. listopada, obilježena su pak
fotogeničnom figurom Gotovca kao glumca (u kratkim amaterskim i profesionalnim
filmovima Lj. Grlića, I. Lukasa, I. Martinca i L. Zafranovića iz 1960-ih),
odnosno Gotovca kao izvođača i umjetnika u akciji kasnijih dokumentarnih
filmova, u vlastitoj ili tuđoj režiji.

Kao posebna posveta glazbenom konceptu Glenna Millera 14.
studenog prikazat će se crno-bijeli srednjometražni film Glenn Miller I.
Srednjoškolsko igralište 1 iz 1977. godine, ponovljen 23 godine kasnije u Glenn
Milleru 2000, u boji i na drugoj zagrebačkoj lokaciji.

Retrospektivu u utorak, 21. studenog zatvara niz ready-made
filmova sačinjenih od isječaka iz holivudskih klasika, „zaslužnih“ za Gotovčevu
filmsku inicijaciju i neograničeno povjerenje u film.

Ulaz na program je slobodan, a više o programu na mrežnim
stranicama Art-kina Croatia.