U Rijeci i Lovranu održana je ljetna škola “Inovativna transformacija gradskih ulica“, posvećena osmišljavanju rješenja za pet stvarnih prometno-prostornih izazova u Rijeci.

REAL RIS ljetna škola „Inovativna transformacija gradskih ulica“ održana je u Lovranu i Rijeci 21. – 25. srpnja 2025. Sudjelovalo je ukupno 25 studenata iz Hrvatske, Srbije i Bosne i Hercegovine. Uz podršku mentora, u interdisciplinarnim timovima kreirana su rješenja za pet stvarnih prometno-prostornih izazova grada Rijeke. Ljetnu školu organizirali su ODRAZ i REGEA u sklopu projekata REAL RIS i CLIMove, a naglasak je bio na povezivanju inovacija i novih tehnologija, društvenih potreba i suvremenih pristupa urbanom razvoju.

Foto: Udruga Odraz

foto: Udruga Odraz

Pet dana razmjene znanja, suradnje i zajedničkog stvaranja

Tijekom pet intenzivnih dana, sudionici su sudjelovali na interaktivnim radionicama i predavanjima, radeći u timovima, a u sklopu ljetne škole organiziran je i studijski posjet. Tako su u pratnji predstavnica Grada Rijeke Ede Rumore i Tajane Jukić Neznanović, sudionici ljetne škole obišli ključne lokacije u Rijeci i raspravljali o planovima, studijama i stanju urbane mobilnosti u Rijeci.

Ljetna škola zaključena je javnim događanjem “Inovativna transformacija gradskih ulica – Društvo, tehnologija i gradski prostor”. Predstavljena su rješenja polaznika škole i  održan je okrugli stol „Kako (p)ostati pokretač inovativne urbane transformacije?“.

Eda Rumora i Tajana Jukić Neznanović / Foto: Udruga Odraz

Eda Rumora i Tajana Jukić Neznanović / Foto: Udruga Odraz

Cilj ovog događanja bio je okupiti sudionike, mentore i goste na zajedničkoj, otvorenoj diskusiji o iskustvima, izazovima i daljnjim mogućnostima koje su proizašle iz četiri dana intenzivnog timskog rada na inovativnim rješenjima za urbanu transformaciju pojedinih lokacija u Rijeci. Na početku je sve prisutne pozdravila Eda Rumora, voditeljica Odsjeka za održivi razvoj i europske projekte u Gradu Rijeci te istaknula kako joj je drago da se ova ljetne škola bavila upravo izazovima s riječkog područja te da se veseli prezentacijama rješenja.

Rad na izazovima stvarne urbane transformacije Rijeke

Pet interdisciplinarnih timova radilo je na izazovima stvarne urbane transformacije Rijeke. Ostvarena suradnja unutar timova i među timovima rezultirala je povezanim rješenjima koja pružaju širi kontekst transformacije riječkih ulica, pa i trgova, čvorišta mikromobilnosti i modernog inovativnog pomorskog prijevoza.

Sudionici su u prezentacijama pokazali duboko razumijevanje lokalnog konteksta, temeljeno na provedenoj anketi, terenskom istraživanju i kreativnim idejnim rješenjima.

Predstavljanje rješenja polaznika škole pratila je ocjenjivačka komisija u sastavu Eda Rumora, voditeljica Odsjeka za održivi razvoj i europske projekte pri Gradu Rijeci; Vedran Kirinčić, izvanredni profesor Tehničkog fakulteta Sveučilišta u Rijeci, ujedno i mentor na ljetnoj školi te Kristina Perkov, viša savjetnica u javnoj ustanovi Zavod za prostorno uređenje Šibensko-kninske županije, ujedno i mentorica na ljetnoj školi.

Komisija je najboljim rješenjem ocijenila rješenje „Čvorišta mikromobilnosti kao točke zelene tehnologije i održive mobilnosti“. Andrej Čulić, Ana Ristić, Silvija Blagojević, Adnan Malićević i Tarik Čorbo osmislili su prijedlog za razvoj urbane mikromobilnosti kroz identifikaciju ključnih čvorišta koja objedinjuju biciklistički promet, punionice za e-vozila i tehnološka rješenja. Rješenje uključuje urbanu opremu, sustav informiranja i povezanost s drugim vrstama prijevoza.

Polaznici ljetne škole imat će priliku predstaviti rješenja široj javnosti tijekom Europskog tjedna mobilnosti 2025.

Okrugli stol: Važno uključiti mlade u faze planiranja

Namjera okruglog stola „Kako (p)ostati pokretač inovativne urbane transformacije?“ bila je potaknuti refleksiju o ulozi mladih u stvarnim promjenama, premostiti jaz između studentskih ideja i njihove praktične implementacije te identificirati preporuke za buduće angažmane, suradnju i podršku mladim inovatorima.

Gordana Lalić, direktorica Parentiuma d.o.o., stručnjakinja za energetsko planiranje i klimatsku politiku s višegodišnjim iskustvom u javnoj upravi te europska ambasadorica za klimatski pakt, istaknula je da prostorno planiranje danas često djeluje reaktivno – „ispravljamo greške“ umjesto da planiramo proaktivno. Ukazala je na potrebu stalne edukacije zaposlenika u javnoj upravi, kao i potrebe za timskim, međusektorskim i zdravlju-orijentiranim planiranjem.
“U tom procesu, mladi su ključni akteri jer donose nove vrijednosti: empatiju, digitalne alate, inovativne metode i otvorenost prema zajednici“, kazala je Lalić, naglašavajući kako je praksa iz Poreča pokazala kako uključivanje građana kroz aktivnosti poput Living Streets uvelike povećava kvalitetu rješenja i društveno prihvaćanje promjena.

Luka Vidan, stručni suradnik na zavodu za Gradski promet pri Fakultetu prometnih znanosti Sveučilišta u Zagrebu iznio je primjere interdisciplinarne suradnje na Fakultetu prometnih znanosti tijekom natjecanja Transportikum i tijekom rada na razvoju pojedinih planova održive urbane mobilnosti. Istaknuo je da angažman u projektima i neformalnim aktivnostima kao što je ljetna škola razvijaju upravo one vještine koje tržište rada traži – komunikaciju, analizu, empatiju i inovaciju.

Neven Zenko, ovogodišnji počasni mentor, dio prošlogodišnjeg pobjedničkog tima, student sociologije pri Filozofskom fakultetu Sveučilišta u Zagrebu opisao je vlastitu transformaciju – od studenta bez jasnog profesionalnog fokusa do mladog stručnjaka koji razumije procese urbanog planiranja i zna gdje može doprinijeti. Ljetna škola za njega je bila konkretan primjer kako iz ideje nastaje rješenje – uz pomoć timskog rada, razmjene znanja i mentorske podrške
„Mladi inovatori nisu samo oni s firmom i financiranjem – to su svi koji žele naučiti, surađivati i mijenjati.“

Panelisti su istaknuli kako je važno uključiti mlade u faze planiranja, ne samo u edukativne aktivnosti; financirati male akcije i testiranja studentskih rješenja; razvijati vještine kroz timski rad, mentorsku podršku i multidisciplinarne zadatke, kao i prepoznati i vrednovati neformalno učenje kao stvarnu komponentu stručnog razvoja.

Ovaj okrugli stol nije bio tek završna aktivnost ljetne škole, već poziv na dugoročno povezivanje i djelovanje: mladi ne trebaju čekati promjene – oni ih mogu voditi. Ali trebaju partnerstvo, povjerenje i sustav koji ih vidi ne samo kao učenike, već kao urbane inovatore.

Više o ljetnoj školi „Inovativna transformacija gradskih ulica“ na mrežnim stranicama udruge ODRAZ.