Prohodao sam, s dolaskom proljeća, šumom. U potrazi za šparugama. Ali zapravo sam bio dekoncentriran za tu vrstu misije. Razlog je bio, naime, upravo jednostavan. Kontemplirao sam novu Zoranovu knjigu. Hotel Wartburg prvi je njegov rukopis nastao u inozemstvu, u Irskoj.Krenuo je od jedne crtice, anegdote nalik onima koje je objavio u zbirci Kaleidoskop. No, srećom, urednica Marina Vujčić, pročitala je skicu i poručila mu ‘ovo je spremno za roman’.

I, zaista, uskoro je bujica riječi počela žuboriti i klokotati pod njegovim prstima, dok se nije dovoljno zahuktala i postala konkretna, izvrsna gorko-topla priča. Moguće da je ovim metaforama kumovao i šum Draškog potoka uz koji se ponekad volim izmoriti ne tražeći baš, ali nalazeći i krpelje. Upravo je ovih dana buka toka te vode toliko glasna da nestaju svi ostali zvukovi s intenzivnog prometa zaobilaznice koja se nalazi iznad strmih zelenih obronaka. Hotel Wartburg donosi mali broj likova, disfunkcionalnu obitelj, nasilnog oca sklonog alkoholu, majku, nježnu, ali nedovoljno snažnu da se odupre tradicionalnom patrijarhalnom odgoju, sina i njegovu mlađu sestru, te epizodna lica iz susjedstva koja povremeno razbijaju taj obiteljski ogrtač. Glavni je lik, to postaje jasno iz pripovjedačke perspektive, najprije dječak, potom tinejdžer, i konačno, mladić – uskoro i budući otac – koji tek svladava školske zahtjeve, sviranje gitare i umijeće baratanja osobnim vozilom, i, ono posljednje, uvijek najvažnije, još nedefinirane simpatije prema djevojkama, ali uskoro i svoju prvu, s Nelom, veliku ljubavnu vezu. Ova linearna razina pripovijedanja stvara idealnu platformu za Zoranov potpis, koji se kreće između melankolije i pobjede, prikrivenog gnjeva i čežnje za razumijevanjem s ocem, željom za osvajanjem njegove ljubavi.

Zoran Žmirić / Foto Carmela Ž

Zoran Žmirić / Foto: Carmela Ž

Glavni se junak nerijetko nađe na rubu incidenta, no nikada, slijedeći vlastiti instinkt i pomirljivu narav, ne prelazi u tragediju. S ovim njegovim romanom smo ipak razriješeni uznemirujućeg ozračja kakvog smo našli u Pacijentu 19, prijeteći sadržaj je izostao, ali mladićev nemir uzrokovan nerazumijevanjem u najbliskijem okruženju, pa otkucaji srca dvoje mladih, osuđenih na prva iskustva u tom istočnonjemačkom ‘hotel’-ponosu, nas prate, dinamikom pojačavanja i smanjivanja, pa se čas s tim momkom, potom i parom stežemo od hladnoće, a već sljedeći trenutak pregrijavamo. U takvom jednom ukradenom vremenski strastvenom tjesnacu, u unutrašnjosti Wartburga ostaje nasukana Nelina kopča za kosu. Skrivena među pomičnim sjedalima čeka ‘svečani’ izlazak u javnost mladićeve obitelji. Majka ga nalazi i u vrtlogu ljubomore stvara vlastitu verziju scenarija i nevjere muža.

Zanimljiva je promjena koju uvodi Žmirić u svom romanu – umjesto otvorenih dugih opisnih dijelova po kojima je poznat i obožavan od strane vojske obožavatelja, tu su sada brzi, konstruktivni dijalozi koji ništa ne oduzimaju na snazi njegova pripovijedanja nego odražavaju intenzivne osjećaje i doživljaje mladića u okruženju svoje obitelji kako u osjetljivoj dječačkoj, tako i u kasnijoj dobi. Vrlo je pažljivo u tekstu upakirana i mladićeva sklonost prema suprotnim muzičkim tekovinama nego li su to u njegova dominantna oca pa se i u tom segmentu sin i roditelj nalaze na različitim polovima tumačenja života. Izazovi pred kojima se njih dvojica nalaze teško se premošćuju, često su to borbe dvaju svjetova, ali mladić pun nade želi prevladati takvu stvarnost i osvojiti njegovu naklonost. No čini se da upravo takvim djelovanjem produbljuje međusobno nerazumijevanje dok ne dođe do točke loma. Tada nabaci taj teret poput vreće preko ramena i odnese ga do litice, gdje ga pusti da padne i raspe se u samo još jednu bolnu uspomenu.

Hotel Wartburg je besprijekorno i uzbudljivo ispisan roman, sve je vidljivo i postojano, nema neurotičnih ispada niti mlitavih dijelova za preskakanje, već se čita u jednom dahu, kao da gledamo film. A ovo posljednje se najbolje očituje već u prologu.

Promocija knjige će biti upriličena u antikvarijatu Ex Libris, u ponedjeljak, 16. svibnja, u 19 h, a osim autora, nazočit će joj i glavni urednik Frakture, Seid Serdarević.

Kalendar događanja