Priroda društva

Bio
je studeni 1995. Široki osmjeh lijepe stjuardese, uz tradicionalni indijski pozdrav
namaskar, poželio mi je dobrodošlicu
na ulazu u zrakoplov Air Indie koji će me odvesti na moje prvo studijsko
putovanje u tu daleku azijsku državu, u trajanju od dvanaest dana. Profesori na
fakulteta bili su široke ruke. Putna karta “pravdana” na ime diplomskog rad
bila je dovoljan razlog za jednu izvanrednu studensku ekskurziju usred zimskog
semestra. Vratio sam pošteno, opširnim izvješćem o sveučilišnom hramu novog
doba edukacije, kojega sam elaborirao na punih 108 stranica sitno kucanog
teksta, u kojem posebno mjesto zauzima i jedna meni posebno interesantna priča
vezana uz temu današnje kolumne.

Evo
kratkog sadržaja:

Godine
1969. poznati indijski duhovni učitelj  Sri
Sathya Sai Baba
započinje veliki projekt u području obrazovanja. Prvi korak,
učinjen sa potpunom namjerom da stvari postavi na svoje mjesto u samom temelju,
započinje izgradnjom ženskog koledža
u Anantapuru.
Razlog nije slučajan, a obrazloženje 
toga čina dao je sam Svami: “žene
su temelj društva!”

Dosljednost
u promicanju ove poruke iskazivao je svih godina do kraja
života. Dan žena, vezan uz tradicijski indijski duhovni blagdan koji se u
ovoj zemlji proslavlja 19 studenog, uvršten je u kalendar posebnih duhovnih
svetkovina koje se svake godine obilježavaju u njegovom ašramu Prašanti
Nilajamu.  Uz prisutnost tisuće poklonika
iz cijelog svijeta, ovoj proslavi redovito prisustvuju i predstavnici najvišeg
državnog rukovodstva zemlje.

U
nastavku priče donosimo nekoliko kratkih izvoda iz niza Babinih govora održanih
upravo tom prigodom:

 

ŽENE DRŽE VRLINE

“Zemlja
Bharat (stari naziv za Indiju op. D.S.) je uvijek smatrala da žene imaju veliku
ulogu kao nositeljice društvenih vrlina. U spominjanju imena božanskih parova
kao Višnu i Lakshmi, Śiva i Parvathi, suprugino ime je bilo na prvom mjestu kao
Lakshmi Narayana. Uma Maheśvara, što pokazuje koju važnost su Bharate davali
ženama.”

“Žena
je utjelovljenje žrtve. Premda se muškarac može također žrtvovati, to će biti
sa tragom sebičnosti, dok je ženska žrtva u potpunosti nesebična. Stoga, moramo
biti ponosni na naše žene.”

 

VISOKI POLOŽAJ ŽENA U
PRADAVNOJ INDIJI

“Ako
su kultura i moralnost Bharata preživjele unatoč dugom razdoblju strane
vladavine, to je, u nemaloj mjeri, poradi hrabrosti i snage žena te nacije.”

“Jednom
je kralj Janaka vodio raspravu koja se ticala najprikladnije osobe koja će
imati čast da mu bude učitelj. Iako je bilo velikih mudraca i obrazovanih
znanstvenika kao Yajnavalkya u skupštini, on je zaključio da je Gargi
najprikladnija osoba od koje će primiti znanje. Ovo je primjer koji dokazuje
kako su žene bile visoko štovane od pradavnih vremena od običnih ljudi i od
kraljeva. Iako su žene bile tako štovane u pradavna vremena, posljednjih godina
pao je njihov položaj te im čak askete osporavaju dolično priznanje.”

 

ULOGA ŽENA U DOMU I DRUŠTVU

“Zbog
lošeg utjecaja modernog odgoja i obrazovanja, ljudi smatraju žene igračkama i
skloni su smatrati ih lutkama. Žena ima obećavajuće i plemenite kvalitete. Ali
muškarci ih smatraju kuharicama ograničenima na kuhinju i četiri kućna zida.
Ono što oni zaboravljaju je da žena ne samo da upravlja porodičnim poslovima
već se brine o zdravlju i udobnosti svih članova kućanstva.”

“Postavljaju
se pitanja poput – tko će se brinuti o kući ako žene odu u ured i tko će učiti
njenu djecu ako one same odu učiti tuđu djecu u školu, itd. Neki kažu da,
premda žene rade kako bi riješile financijske probleme, mogu joj se pojaviti
još veći problemi. Ali u modernom svijetu potrebno je da žene dijele teret
uzdržavanja obitelji zajedno sa svojim muževima te tako žene trebaju također
pohađati studije koliko je moguće i uzimati odgovarajuće poslove kako bi
podijelile teret uzdržavanja porodice. Bit će sebično ako ih muškarci spriječe
da idu na posao za koji su stekle potrebne kvalifikacije. Žene mogu same
kontrolirati cijeli svijet sa svojim naslijeđenim vrlinama ljubavi i
požrtvovnosti.

Ljutnja
je strana ženama, a raširenija je u muškaraca. Iako ima slučajeva kada si žena
daje oduška ljutnji, takve situacije su daleko rjeđe nego kod muškaraca.

Savitri
se borila s Bogom smrti (Yama) i uspjela je vratiti svog muža u život. Možete
li pronaći koji primjer u svetim spisima ili u povijesti gdje je muž bio
spreman žrtvovati se za svoju ženu? ”

“Žene
su zaštitnici naše pradavne kulture. Kultura znači oplemenjivanje. Žene su
donositelji svjetla oplemenjivanja”

“Ako
muškarac slijedi primjer žene, usvojit će svete i požrtvovne kvalitete i svijet
će se sigurno poboljšati. Kaže se “muškarac se prepoznaje po svom
poslu” (udhyogam purusha lakshanam)
kao da samo muškarci mogu raditi. To je pogrešno. Žene također rade sve vrste
poslova jednako kao i muškarci. Zapravo, žene rade s više iskrenosti i
posvećenosti. Nedavno je Svami upitao direktora Indijske telefonske industrije
kada je on došao vidjeti Svamija, o postotku žena zaposlenih u industriji. On
je odgovorio da 99% zaposlenih su žene i dodao je da žene naprave 10 puta bolji
posao nego muškarci. One ne prestaju s radom sve dok dodijeljen posao nije
gotov. Žene imaju bolju radnu kulturu nego muškarci. Nigdje, ni u jednom svetom
tekstu nije izjavljeno da žene trebaju samo kuhati i ne raditi posao koji rade
muškarci.

Zapravo
bi muškarac morao naučiti kuhanje i vođenje domaćinstva kako bi pomogao ženi
kada je to potrebno. Svijest je život. Svijest znači cjelovito znanje, a ne
djelomično. Takvim entuzijazmom su žene ispunjene. Muškarci se trebaju
potruditi sve naučiti. Žene imaju skrivenu snagu svojstvenu (samo) njima.
Trebate ih ohrabrivati da pokažu svoje talente.”

“Da
bi se učilo o oštroumnosti svetih tekstova i ohrabrivalo žene da igraju svoju
ulogu u društvu, devetnaesti u mjesecu je određen kao Dan žena (Mahila Day).
Ispravno djelovanje (dharma) može se
ostvariti zauzimanjem njihovog položaja u društvu i obnavljanjem njihove
nekadašnje slave. … Čak ako muškarci ne sudjeluju aktivno, oni trebaju u
najmanju ruku pustiti žene da rade bez njihovog ometanja.”

 

VRLINE ŽENA

Ova zemlja Bhãrata mjesto
je rođenja mnogih plemenitih žena kakva je bila Sãvitrì koja je vratila svoga
muža u život, Candramatì koja je ugasila divlju vatru snagom istine, Sìtã koja
je dokazala svoju čestitost time što je izišla iz plamena vatre nepovrijeđena i
Damayantì koja je pretvorila zlog lovca u pepeo snagom svoje čestitosti. Zbog
takvih korektnih žena Indija je stekla ugled zemlje obilja, napretka i bogatih
ljetina. Utjelovljenja ljubavi, obred varalakšmìvrata
(drevni indijski duhovni obred koji se obavlja kao svečani zavjet Božici Lakšmi
) je najslavniji od svih obreda. Od davnine Bhãrata je uživala u miru i
napretku jer su u njoj živjeli karakterni muškarci i žene. …Prema legendi,
jednom je Pãrvatì upitala Ìšvaru: postoji li neki obred koji bi ženama pružio
svu dobrobit, posebnost i napredak. Ona je zaželjela da sve žene imaju dug,
sretan i zdrav život sa svojim muževima i djecom, unucima, prijateljima i
rođacima. Ìšvara je bio zadovoljan s Pãrvatìnom molbom te joj je spomenuo varalakšmì puju koja pruža sve što žena
samo poželjeti može. Ovaj posebni obred donosi izvanredno dobročinstvo ženama
koje uvijek čeznu za jednakosti, integritetom i bratstvom.

Žene
veličaju kao utjelovljenja osam oblika bogatstva (aštaišvarya svarþpinì). One uvijek govore istinu, njihova su srca
puna mira a njihovo je djelovanje ispravno. Budući da žene posjeduju osam
oblika bogatstva, donose napredak i posebnost svojoj obitelji, društvu i cijelom
svijetu. Vjerojatno ste čuli priču o Sãvitrì koja je snagom svoga karaktera
nadvladala mnoge zapreke da bi svoga mrtvog supruga vratila u život. Čak i u
ovom kali dobu molitve žena zaštićuju
njihove muževe u vrijeme opasnosti. Mnoge žene u prošlosti izvodile su obred varalakšmìvrata odano i iskreno te su
tako stekle milost Varalakšmì.”

“Nažalost,
danas muškarci gledaju na žene i ponašaju se prema njima kao da su obične
sluškinje. Što budete više cijenili žene, i vas će više cijeniti. Morate se
pobrinuti da žene ne plaču. Inače će se obitelj suočiti s teškoćama. Trn se
može odstraniti iz stopala, ali gruba riječ koja je povrijedila srce, ne može
se izvući iz srca. Stoga nikad ne koristite grube riječi. Govorite slatko i
nježno. Muž ima pravo ukazati na pogreške svoje žene, ali nema pravo
upotrijebiti grube riječi i vrijeđati njezine osjećaje.”

“U
kulturi Bhãrate riječ majka (amma)
smatra se veoma svetom. Kad čovjek pati, obično doziva majku (amma) a ne oca (appa). Riječ amma djeluje
veoma umirujuće i sveto, ona donosi veliku snagu. Prva riječ što je djeca
izgovore je amma. Zbog toga je
kultura Bhãrate postavila majku na najviše mjesto, ispred oca, učitelja i Boga.
Nitko vas ne voli tako kao majka, majčina ljubav nadilazi svaki opis.

Studenti,
poštujte svoju majku i slušajte je. Ako je majka zadovoljna s vama, i cijeli će
svijet biti zadovoljan s vama. Ako majka nije zadovoljna s vama, svijet će malo
držati do vas.”

“Muškarci
se ne smiju ponašati osorno prema ženama misleći kako su oni snažniji. Istinu govoreći,
žene su snažnije od muškaraca. Bhagavadgìtã
kaže da muškarci imaju tri vrste snage dok ih žene imaju pet. Žene su spremne
žrtvovati čak i svoj život zbog svojih muževa. Sãvitrì je bila pripravna dati
svoj život za muža. No, takav duh požrtvovnosti ne nalazimo kod muškaraca.
Poštovanje, dostojanstvo, požrtvovnost, zadovoljstvo i blagostanje, svih tih
pet osobina prisutne su u ženama. S druge strane, muškarci predstavljaju
ljutnju, tvrdoglavost i glupost. Imena božanskih parova kao što su Lakšmì i Nãrãyaïa,
Rãdhã i Kõšïa, Pãrvatì i Paramešvara pokazuju da su žene dobile mjesto ispred
muškarca. Zbog toga čak i na pozivnicama piše: gospođa i gospodin (srimati,
šri), a ne obratno. Priroda (prakõti)
simbolizira ženski aspekt. Zato se muškarci moraju ponašati prema ženama s
poštovanjem, kako bi i njih mogli poštovati. Budući da su žene utjelovljenja
božice bogatstva (Lakšmì), svijet će napredovati samo ako žene budu poštovane.”

“Samo
ako one budu ravnopravne u društvu, cijeli će svijet postati plemenit. Organizacija
žena postigla je mnogo dobrih stvari, ali muškarci ne cijene njihov rad. Žene
su sposobne vladati narodima, čak i cijelim svijetom, samo ako to odluče
učiniti. Muškarci ih ne smiju smatrati samo robovima. Danas je naša zemlja na
nizbrdici jer se ne odnosimo ozbiljno prema našim ženama.

Nema
ničega na ovom svijetu što žene ne mogu postići. Imajući na umu prirodu takvih
žena, moramo ih hrabriti i dati im jednake prilike u društvu. Danas se to ne
događa. Zbog svojih vlastitih razloga muškarci ne podnose da žene u
Organizaciji surađuju s njima. Zbog vlastitog sebičnog interesa muškarci ne
mogu ocijeniti dobrobit što je žene mogu dati društvu.”

 

Dharma žene i uloga majke

“Ženski
rod je osnova na kojoj treba počivati miran i sretan svijet. Kada je žena pravedna
i hrabra, ljubazna i strpljiva, čestita i pobožna, svijet može imati razdoblje
mira i radosti. …Ni jedna nacija ne može
biti izgrađena u snažnu i stabilnu osim na duhovnoj kulturi svojih žena.”

“Majka
je stup doma, društva, nacije pa tako i samog čovječanstva. Majke bi trebale
znati tajnu mentalnog mira, unutarnje tišine, duhovne hrabrosti, zadovoljstva
koje je najveće blago i znanja u Sebstvu, disciplini koja daje postojanu
radost.”

”…Nema ničega većeg od
majčinske ljubavi.  …U ovom svijetu može
postojati grešan sin, ali nikad ne može postojati grešna majka. Današnji se dan
proglašava majčinim danom samo da vas navede da shvatite vrijednost majčine
ljubavi i njene brige za vas. Između majke, oca, učitelja i Boga, majci se
daje najveća prednost

Kalendar događanja