Poštovani,
sa bezrezervnom podrškom korisnice Alannah, proširujem tužibabu navedene. Uz, kako je navela, Hrvatske željeznice, koncesionar terminala Jadranska vrata bezobzirno krše pravne propise postojeće radi zaštite ljudi od prekomjerne buke. Sukladno važećim propisima, rad sa bučnim alatima nije dozvoljen u vrijeme od 22 do 6 sati ujutro. Buka je tijekom cijelog dana i cijele noći nesnosna. Da je tome tako potvrđuje se, također, strateškom kartom buke Grada Rijeke, prema kojoj je razvidno da razina db uvelike premašuje granicu dozvoljenu za područje stambene namjene. Dakle, nedvojbeno je utvrđeno da, kako u dnevnim, tako i u noćnim satima, upravitelji izvora buke Hrvatske željeznice i Jadranska vrata premašuju svojim djelatnostima dozvoljenu razinu buke bezopasnu za zdravlje ljudi, i to za daleko više od 5 db, kada bi svojim mjerama trabala intervenirati nadležna Sanitarna inspekcija pri Ministarstvu zdravlja. Detaljnim planom uređenja područja grada – Pećine predviđena je zaštita ljudi postavljanjem bukobrana, te je postavljanje bukobrana, također, bilo utvrđeno prilikom proširivanja obale za potrebe terminala. Bukobrani nisu postavljeni niti na željeznicu, niti na terminal. Kako to da je trgovački centar Tower postavio bukobrane ili Hrvatske ceste na autoputima, a u opisanim slučajevima, izgleda vrijede druga pravila? Što točno čini razliku kod postavljanja bukobrana? Hvalevrijedno je što naš grad prosperira barem od jednog vida industrije i što, kako svjedočimo, naša policija uvodi reda u pokušaje ilegalnih transporta, ali red, smatram, bi trebao biti uveden i u onom, neprofitabilnom dijelu, zaštite zdravlja ljudi. Samo sinoć, na terminalu su s odvijale radnje kao usred radnog dijela dana. Dakle, cijelu noć od cca 21 h do iza 6 ujutro stanare područja Pećine, Piramida, Krimeja držali su budnim rad motora kontejnerskog broda, lupanje pretovara kontejnerskih jedinica, i nevjerovatno iritirajući zvuk rada RTG (rubber tyred gantries) dizalica koje prilikom pomicanja (a to je stalno) proizvode zvuk koji sliči zvuku senzora kod kamiona kada se pomiču unatrag, ali uz neusporedivu jačinu zvuka. I sada, evo u 10:00, kada bi bilo normalno da terminal radi, nema broda kojega bi prekrcavali. Zašto se prekrcaji vrše u noćne sate, tko od toga profitira?
Napominjem da je o navedenom obavještena nadležna sanitarna inspekcija za područje Rijeke, koja je uputila na Grad Rijeku.
Hoće li Grad Rijeka pomoći svojim građanima, kao što i građani pomažu gradskom proračunu, i intervenirati radi zaštite zdravlja ljudi u ostvarenju njihova prava na zaštitu od buke?
Hoće li područni mjesni odbori inicirati, u ime i za račun svojih građana, rješavanje opisanog problema, jer pojedinac je u ovom slučaju, očito, nemoćan?
U nadi za konstruktivnim odgovorom, unaprijed zahvaljujem.

brajdica brajdica / 10.10.2013.

Poštovani,
prije svega isprika što ste zaista dugo čekali na ovaj odgovor, no riječ je o temi koja je samo manjim dijelom u nadležnosti Grada i povezana je s nizom drugih institucija i tijela, ponajprije ministarstava. Iz nastavka odgovora dobit ćete jasnu sliku nadležnosti jer u nekim konkretnim situacijama Grad Rijeka zaista nema mogućnosti intervenirati. Između ostalog, stoji i činjenica da se radi o lučkom području kojim izravno upravlja Lučka uprava Rijeka i dalje ga koncesionira radi gospodarskih aktivnosti, kao što je to primjer i kod kontejnerskoga terminala. Naime, mjere zaštite za terminal Brajdica propisane su lokacijskom dozvolom za proširenje terminala. One su donesene temeljem rješenja koje je nadležno Ministarstvo izdalo nakon provedenog postupka procjene utjecaja na okoliš. Način usklađenja zahvata s uvjetima propisanim lokacijskom dozvolom razrađen je glavnim projektom. Nova prilika za preispitivanje mjera zaštite od buke kontejnerskog terminala Brajdica bio je postupak pokrenut krajem 2012. godine u svrhu modernizacije i poboljšanja sustava, a radi se o postupku Ocjene o potrebi procjene utjecaja na okoliš rekonstrukcije željezničkog kolodvora Brajdica i kontejnerskog terminala Brajdica. Nakon provedenog postupka, nadležno Ministarstvo zaštite okoliša i prirode je u siječnju 2013. godine odlučilo da nova procjena nije potrebna.

Za željezničku prugu Rijeka – Zagreb, kao pojedinačni zahvat, primarni obveznik izrade strateške karte buke i akcijskog plana je HŽ Holding d.o.o, odnosno HŽ Infrastruktura d.o.o.. Za kontejnerski terminal Brajdica to su Jadranska vrata d.d.. Prema Zakonu o zaštiti od buke, Grad Rijeka obveznik je izrade strateške karte buke i akcijskog plana na razini grupe svih izvora (cestovna mreža, željeznička mreža, industrijske zone. Suvremenim metodama, s kartiranjem buke Grad Rijeka započeo je još 1997. godine, za potrebe izrade GUP-a Grada Rijeke, a prve strateške karte buke (za cestovni i željeznički promet) izrađene su 2009. godine. Napominjemo da 1. strateška karta buke Grada Rijeke ne sadrži kartu buke iz industrijskih izvora, pa dakle niti iz kontejnerskog terminala Brajdica te rezultate iz te karte buke nije moguće povezivati s njegovim utjecajem.

Trenutno je u tijeku izrada strateške karte buke za naseljeno područje Grada Rijeke. U tom okviru izradit će se 2. strateška karta buke za željeznički promet i 1. strateška karte buke za industrijska područja, a bit će obuhvaćene željeznička pruga i kontejnerski terminal Brajdica. Izrada je započela u travnju 2013. godine, a u tijeku je izrada detaljnih karata za potrebe akcijskog planiranja, nakon čega će slijediti izrada prvih akcijskih planova za upravljanje bukom okoliša. Javna rasprava vodit će se zajednički za oba dokumenta. Nakon javne rasprave, u koju se mogu uključiti svi građani, akcijske planove će razmatrati i donijeti Gradsko vijeće Grada Rijeke. Na taj način sadržane mjere dobit će snagu propisa čiju provedbu može nadzirati za to nadležno tijelo, odnosno Sanitarna inspekcija Ministarstva zdravlja.

Prema posebnom propisu kojim je uređen način izrade i donošenja akcijskog plana, akcijskim planom Grada Rijeke utvrdit će se ugrožena i tiha područja, prioriteti i aktivnosti u pogledu smanjenja buke okoliša, očuvanja tihih područja koje će se provesti u 5- godišnjem razdoblju, odnosno do roka novog ciklusa strateškog kartiranja i akcijskog planiranja. Akcijski plan trebao bi za svaku grupu izvora sadržavati plan aktivnosti iz područja planiranja prometa i prostornog planiranja, plan provedbe tehničkih mjera za smanjenje buke na izvoru i na putovima širenja buke, plan provedbe regulatornih i ekonomskih mjera i sl.

Zakon o zaštiti od buke jedan je od krovnih zakona koji uređuju područje zaštite od buke. U tom zakonskom okviru, glavne obveze Grada Rijeke kao jedinice lokalne samouprave su obveza utvrđivanja izloženosti buci, i to izradom karata buke, obveza osiguranja dostupnosti podataka o buci okoliša te obveza izrade akcijskih planova. Planske mjere propisuju u procesu cikličke, a najmanje u propisanim 5-godišnjim rokovima, izrade strateške karte buke i akcijskog plana za upravljanje bukom okoliša.

Institucije nadležne za provedbu mjera zaštite od buke u okolišu su Ministarstvo zdravlja, Ministarstvo zaštite okoliša i prirode i Ministarstvo graditeljstva i prostornog uređenja.

Ministarstvo zdravlja je središnja državna uprava nadležna za provedbu zakona o zaštiti od buke i propisa donesenih temeljem njega. Ministarstvo zaštite okoliša i Ministarstvo graditeljstva i prostornog uređenja imaju veliku ulogu u sprečavanju buke okoliša odnosno sprječavanju prostornih konflikata prouzročenih bukom. Ministarstvo zaštite okoliša i prirode dužno je osigurati da se zaštita od buke u okolišu razmatra osobito u postupcima strateške procjene utjecaja na okoliša planova i programa, postupcima procjene utjecaja zahvata na okoliš te postupcima izdavanja okolišne dozvole („IPPC dozvola“). Ministarstvo graditeljstva i prostornog uređenja ima posebnu odgovornost za osiguranje izrade regionalnih i lokalnih prostornih planova te za izdavanje lokacijskih i građevinskih dozvola za građevine državnog značaja.

Za postupanje temeljem prijave, koja je već i podnesena, nadležna je Uprava za sanitarnu inspekciju pri Ministarstvu zdravlja, koja može naložiti mjerenja i mjere za otklanjanje utvrđenih nepravilnosti.

Vjerujemo da će donošenje Karte buke za područje Grada Rijeke ubrzati rješavanje problema s kojima se suočavaju građani u blizini kontejnerskoga terminala i drugih izvora buke što je svakako cilj Grada Rijeke u svim aktivnostima koje smo poduzimali.

Odgovorite