trst rijeka

Namjera organizatora bila je ovim putovanjem kroz prošlost potaknuti sugrađane na bolje upoznavanje i otkrivanje zajedničkih vrijednosti kao korak sagledavanju povijesne povezanosti nekada pograničnih gradova.

Počevši od drevnih vremena Trst i Fiume, današnja Rijeka, dva su usko povezana grada, prvenstveno zahvaljujući ekonomskim, kulturnim i drugim vezama koje su dovele do toga da ova dva grada imaju dosta sličnosti: multikulturalni karakter, iako pripadaju različitim državama; arhitektonski karakter, s obzirom da su pripadale istom Austro-ugarskom carstvu. Njihova relativna blizina (70 km) i činjenica da su dvije velike luke, dovela je do toga da su, bez obzira na političke okolnosti, veze između ovih dvaju gradova uvijek postojale i bile intenzivnog karaktera. I u najtežim vremenima, za vrijeme ratnih razaranja, postojale su željezničke i autobusne veze između Rijeke i Trsta koje su prolazile kroz nezaboravne kraške pejzaže. Danas, na pragu ponovnog ujedinjenja i ukidanja granica pod okriljem Europske unije, potrebno je zapamtiti ono što je uvijek povezivalo naša dva naroda, a to je putnički promet motornim vozilima.

InBusclub, talijanska udruga koja se bavi renoviranjem i valorizacijom starih autobusa te povijesno-kulturološkim istraživanjem transportnih vozila i područja, organizira ” Povijesnu liniju Trst-Rijeka”, kao polaznu točku u sakupljanju svjedočanstava o povijesti naših područja i kao način valorizacije povijesti, koja je često zaboravljena. Autobusi su iz Trsta krenuli s Trga slobode – Piazza Libertà u 09,30, a u Rijeku su stigli točno u 12 sati nakon čega je, u suradnji s Turističkom zajednicom grada Rijeke, u gradskoj vijećnici Grada Rijeke prezentiran kratak opis povijesti javnog prijevoza između dva grada.

Osamostaljenjem Hrvatske i Slovenije, došlo je i do promjena u autobusnim uslugama: ukinute su sve usputne stanice na području Slovenije pa je došlo do direktnijih linija. Početkom našeg stoljeća, tijekom kojeg je došlo do velikih promjena u prijevoznom prometu na području Regije Friuli- Julijske krajine, došlo je do zatvaranja tvrtke S.A.I.T.A., koja je na taj način prepustila svoj dio tržišnog kolača tvrtki S.A.F.- Autoservizi Friuli Venezia Giulia, sa sjedištem u Udinama. S druge strane, riječki Autotrans je u to vrijeme postao jedno od najvažnih prijevoznih poduzeća na području Hrvatske.

Nažalost, smanjenjem broja ljudi koji su svakodnevno odlazili u Trst u kupovinu svakakvih dobara, kao što se dešavalo za vrijeme bivše države, te povećanjem broja osobnih vozila u Sloveniji i Hrvatskoj došlo je do smanjenja broja dnevnih vožnji između Rijeke i Trsta. Organizatori ovom Povijesnom linijom žele naglasiti da se možda čini kao običan san ili utopija vratiti „Direttissimu”, izravnu liniju Rijeke i Trsta, no u zajedničkoj Europi kojoj odnedavno i Hrvatska pripada, ništa nije nemoguće pa ni očekivati da ćemo otići i vratiti se iz istog grada (Rijeka ili Trst).

(I.N.)

Kalendar događanja