
Korelacija,
ukratko rečeno, predstavlja međusobni odnos različitih pojava, prezentirane
vrijednostima dviju ili više varijabli, pri čemu poznavanjem vrijednosti jedne
varijable možemo procijeniti vrijednost druge varijable. To znači da promjena
jedne utječe na promjenu druge.
Najbolji
politički primjer takve povezanosti je
utjecaj jednog nedavnog rješenja ministarstva obrazovanja na stvaranje novog
problema. Rješenje je trebalo biti trajno,
ali odnos nekoliko varijabli u faktorskoj jednadžbi uspjeha pokazuje da ono
generira jedan dugoročni problem koji ga automatski pretvara u kratkoročno. Evo o čemu se radi:
Odlukom
ministra znanosti, obrazovanja i sporta, o elementima i kriterijima za upis u
I. razred redovitoga srednjeg obrazovanja u srednjim školama, prijavljenim
kandidatima vrednuju se i boduju prosjeci svih zaključnih ocjena svih nastavnih
predmeta na dvije decimale u posljednja četiri
razreda osnovnoga obrazovanja.
Problem koji proizlazi iz
ovakvog rješenja, jest utjecaj iste
odluke na povećanje prosjeka svih zaključnih ocjena svih nastavnih predmeta u
petom i šestom razredu osnovnoga obrazovanja.
Do
ovog zaključka dolazimo na temelju objektivne analize nekoliko faktorskih varijabli,
svrstanih u dvije korelacijske grupe,
iz čega se jasno može iščitati očekivani rezultat:
Psihološko-pedagoške
varijable:
–
Utjecaj ocjene na ponašanje učenika
–
Utjecaj ponašanja učenika na ponašanje roditelja
–
Utjecaj ponašanja roditelja na stavove nastavnika
Pravne varijable:
–
Pravo učenika da uvijek žele bolju ocjenu nego zaslužuju.
–
Pravo roditelja da ih u tome podržavaju.
–
Pravo nastavnika da popusti.
ZAKLJUČAK
Ako
navedene varijable pretvorimo u poznate matematičke veličine, primjenom
regresijskih modela dobivamo rezultat planirane
bodovne zalihe koju današnji učenici (oni slabiji od prosjeka 5,00) mogu
skupiti do završetka osnovne škole.
Prema dosadašnjoj praksi vjerojatan rezultat izgleda ovako:
–
Učenicima 7. i 8. razreda nedostajat će planirani bodovi iz 5. i 6. zareda.
–
Učenicima 6. razreda nedostajat će planirani bodovi iz 5. razreda.
–
Učenici 5. razreda skupit će sve planirane bodove.
To
znači da već za tri godine imamo
novu hiperinflaciju odlikaša koja u potpunosti dovodi u pitanje smisao
ministrove odluke, i nalaže potragu za novim rješenjem.
Mnogi
se vjerojatno i neće složiti s ovom matematikom. U redu, slažem se… Možda ja i
jesam negdje krivo postavio zadatak… Ali rezultat je sigurno točan.
Podijeli na društvenim mrežama