Priroda društva, Davor Suhan

To je prvo što shvatite kada počnete razumijevati njihovu životnu filozofiju,
koju žive potpuno – cijelim svojim bićem. Uronjeni svojom sviješću u vječito
sada, ne zamaraju se time što je bilo jučer niti što će biti sutra. Oni su
moderni mistici – pisci, znanstvenici, inženjeri, profesori, menadžeri – lideri
21. stoljeća.

Jedan od njih zove se Richard Barrett.  Predsjednik je Odjela za institucionalne promjene i
strategiju pri World Bank u Washingtonu. Poznati je svjetski
predavač i autor tekstova o osobnoj transformaciji i transformaciji poduzeća.
Godine 1993. g. osnovao je Spiritual Unfoldment Society.
Član je World Business Academy.

Internetski portal Quantum 21. objavio je prošli mjesec njegov članak Revolucija korporativnih vrijednosti, koji autor započinje
riječima:  

Na početku ovog
teksta reći ću kako vjerujem da vrijednosni sustav zapadnjačke civilizacije
uništava Zemlju i osuđuje stotine milijuna ljudi na siromaštvo. Živimo u
svijetu u kojem se prirodno okruženje smatra gospodarskim resursom koji treba
iskoristiti i odbaciti, u svijetu u kojem biološke vrste odumiru brže negoli
ikada prije u povijesti, u svijetu u kojem se razlike između bogatih i
siromašnih stalno povećavaju, u svijetu u kojem se svaki dogovor temelji na
sebičnom pitanju: “Što ja time dobivam?”

 
Međutim, unatoč navedenim činjenicama, moja je
prognoza za budućnost čovječanstva svijetla i ispunjena nadom koja se temelji
na vjerovanju kako nova svjesnost polako, ali sigurno sazrijeva u umovima ljudi
diljem svijeta. Time se stvaraju temelji za tihu revoluciju, mnogo značajniju
od reformacije, revoluciju koja će promijeniti zapadnu civilizaciju i ublažiti
moć bogate elite u političkom i poslovnom svijetu. Riječ je, naime, o
revoluciji koja se odnosi na ljudske vrijednosti.

Proces promjene
ljudskih vrijednosti naziva se transformacija. Često joj prethodi kriza; obično
je vrlo stresna i naporna. U društvenom kontekstu uobičajeno joj prethodi
nasilje; u organizacijskom kontekstu uobičajeno ugrožava preživljavanje; za
pojedinca je uobičajeno emotivno bolna. Pa ipak, nasilje i bolne krize prirodni
su preduvjeti transformacijskih odgovora kada sama kriza postaje sila promjene,
generirajući novu energiju koja motivira na promjenu vrijednosti kako bi se
stvorio bolji svijet.

U dijelu ovoga teksta skrećemo pozornost na dvije ključne riječi koje
Barrett postavlja u centar poslovnih promišljanja: nova svjesnost i revolucija.

Nesumnjivo je to da je stanje svijeta u kojemu se nalazimo samo posljedica
stanja ljudske svijesti. Nova svjesnost podrazumijeva i promjenu stanja u samom
svijetu, i to ne usporenim tempom, nego veoma brzu promjenu – REVOLUCIJU. No
ono čemu treba dati poseban značaj je to da ovu promjenu nema potrebe čekati na
globalnoj razini čovječanstva, nego ju je moguće izvesti već ovoga trena na
lokalnoj (mikro-socijalnoj) prostornoj dimenziji svjesnosti, koja podrazumijeva
razinu aktivnosti/djelovanja pojedinca ili grupe. Dovoljno je samo uspostaviti osviješteni
radno-socijalni kontakt sa dovoljnim brojem ljudi koji egzistiraju na takvoj mentalnoj
razini i uključiti ih u zajednički projekt – poslovni, obrazovni, kulturni,
socijalni, politički – i uspjeh je zagarantiran.

Pri tome treba reći da ne govorimo o hipotetskim procjenama, nego
izvodimo zaključak iz postojećih „pokusa“ koji su uspješno izvedeni u raznim
dijelovima svijeta. Pioniri ove revolucije su mnoge uspješne kompanije koje
svoju poslovnu strategiju grade upravo na buđenju kolektivne svjesnosti o
potrebi izražavanja osobnih duhovnih potencijala svakog člana u radno-poslovnom
timu – od menadžera do zadnjeg radnika (zaposlenika).

Primjera je mnogo, daleko više nego što se čini iz ove sadašnje mračne globalne
perspektive, samo je problem u masovnoj medijskoj zaostalosti za realnim
vremenom pa takve vrste informacija teško izlaze u javnost.

Stručni časopis gLife i portal Quantum21.net  rijedak su primjer svijetle strane modernog novinarstva
koje nam otkriva pregršt takvih članaka iz kojih saznajemo da promišljanja vodećih svjetskih
stručnjaka koje pomažu izgradnju zdravog društva i konkurentnog gospodarstva
nisu više sporadična pojava, nego uznapredovali poslovni trend u Znanosti i
umjetnosti vođenja koji postupno gradi sve širu mrežu novih pristalica širom
svijeta.

Sada je
potrebno da korak s njima uhvate i obrazovne institucije, prvenstveno
sveučilišta koje će na tržište rada izbaciti obrazovane stručnjake sa znanjem i
karakterom. Jer, kako reče i sam Richard Barrett
krajem devedesetih, pred nama su novi izazovi:  

Opstanak
u 21. stoljeću traži od organizacije da veću pažnju posveti unutarnjim
potrebama radne snage. Pozornost se posljednjih desetljeća usmjeravala na
materijalno blagostanje i nagrade, a u sljedećem će stoljeću biti preusmjerena
na vrijednosti i duhovno blagostanje. Ljudi će tražiti organizacije koje će im
omogućiti da unose vlastite vrijednosti u posao, priliku da naprave pozitivne
promjene u svijetu te da postanu ono što žele biti – da u potpunosti
realiziraju vlastite potencijale. Organizacije koje uspješno oslobode vlastite
duhovne potencijale sigurno će nadmašiti konkurente koji poslovanje još uvijek
temelje na staroj, komandno-kontrolnoj paradigmi.

Dobra je vijest da u tom procesu ne trebamo čekati druge. Dovoljno je
probuditi vlastitu svijest i na krilima nove svjesnosti iskoračiti u bolji
svijet – glavom kroz vrijeme.