
Predavači su odgajateljima u nekoliko različito
angažiranih tematskih cjelina pobliže predstavili projekt IRIS čiji je opći
cilj provođenjem sportskih aktivnosti dugoročno poboljšati integraciju djece s
teškoćama u razvoju u ranim fazama života i time poboljšati kvalitetu njihova
života, ali i života njihovih obitelji i lokalne zajednice u kojoj žive.
Luka Dobrović je tako predstavio nekoliko
pozitivnih primjera europske prakse sportskih aktivnosti osoba s poteškoćama u
razvoju, u kojima se teži snažnijem povezivanju standardnih i sportskih klubova
za osobe s poteškoćama u razvoju, ponajprije njihovom integracijom u aktivnosti,
što znači uključivanjem
djece s manjim teškoćama u redovan sustav odgoja i obrazovanja, a zatim i
inkluzijom, što je daljnji korak i obuhvaća proces učenja i odgajanja djece s
posebnim potrebama zajedno s djecom koja nemaju takvih potreba.
Jasna Lulić Drenjak u svom se izlaganju
osvrnula na primjer Australije koja je najdalje otišla u procesu popularizacije
sporta za osobe s poteškoćama u razvoju i to njihovim uključivanjem u
standardne sportske klubove s educiranim trenerima. Na taj način osobe s
poteškoćama u razvoju sudjeluju u redovitim aktivnostima kluba, no njihovi se
rezultati vrednuju prema posebnim pravilima te se natječu u prilagođenim
kategorijama.
Hrvoje Vlahović je, između ostalog,
predstavio rezultate ankete provedene u sklopu projekta IRIS, kojom se nastojalo
istražiti probleme s kojima se odgajatelji i učitelji susreću u radu s djecom s
poteškoćama u razvoju na području prilagođene tjelesne aktivnosti.
Anketom su dobiveni brojni zanimljivi zaključci
od kojih je najvažniji svakako očiti nedostatak konkretne edukacije i stjecanja
znanja o radu s djecom s poteškoćama u razvoju tijekom formalnog školovanja. U
nastavnim programima fakulteta i visokoškolskih ustanova nema dovoljno kolegija
koji bi adekvatno educirali i pripremali buduće pedagoške djelatnike za te
potrebe.
S ovim su se zaključkom složili svi
prisutni odgajatelji koji su napomenuli da je većina njihova znanja o ovoj
tematici rezultat vlastita istraživanja i informiranja, na što upućuju i ankete, a što nikako nije
dovoljno. Tako je u anketi od 130 ispitanika, njih čak 108 odgovorilo da su im
potrebna dodatna znanja iz područja prilagođene tjelesne aktivnosti, dok se njih
114 koristi internetom kao primarnim izvorom informiranja.

U nastavku seminara profesor Verner
Marijančić ponudio je iscrpan pregled teškoća i dijagnoza s kojima se odgajatelji
i učitelji mogu susresti. Spomenuo je da svaka dijagnoza ima svoje
specifičnosti koje bi odgajatelji i učitelji trebali imati na umu prigodom rada
s djecom, odnosno njihova uključivanja u igru i sportske aktivnosti. Ponudio je
primjere preporučenih aktivnosti koje odgovaraju pojedinim dijagnozama te mogu poslužiti
kao smjernice odgajateljima. Savjetovao je prisutnima da od roditelja svakako
zatraže što točniju dijagnozu i potrebnu dokumentaciju kako bi rad s malenima
bio što sigurniji i uspješniji.
Na kraju seminara otvorena je rasprava u
kojoj su predavači zamolili prisutne da iznesu svoja iskustva. Kao probleme s kojima se
susreću, odgajatelji su spomenuli i anketom ustanovljen nedostatak formalnog
obrazovanja vezano uz ovu temu, nedostatak literature te, podjednako važno,
nedostatak savjetodavnog tijela koje bi pružalo adekvatnu podršku i kojemu bi se
mogli obratiti za pomoć. U sklopu projekta IRIS nastojat će se doskočiti upravo
tim problemima s kojima se susreću djelatnici u praksi pa će se tako na web-stranici
projekta www.iris-projekt.eu moći
preuzeti predstavljeni materijali te knjižica s preporučenim vježbama i prilagodbama
vježbi za svako dijete. Putem web-stranice moći će se kontaktirati predavače i
stručnjake uključene u projekt, koji svojim znanjem i iskustvima cijelo vrijeme
stoje na raspolaganju. Polaznici radionice dobili su upute u koje sportske
klubove, a prema mogućnostima djeteta, mogu usmjeriti roditelje. Tako se
mališani mogu uključiti u rad Kluba sjedeće odbojke „Učka“, Atletskog kluba „Srce“
za osobe s invaliditetom, Udruge terapijskog jahanja Pegaz, Ski kluba „Kvarner“,
Kuglačkog kluba gluhih „Galeb“, Plivačkog kluba „Forca“, Boćarskog kluba osoba
s invaliditetom „Pulac“, Stolnoteniskog kluba „Kvarner“ i Streljačkog kluba
invalida „Paraolimpijac“.
Edukacija odgajatelja putem ovakvih
projekata iznimno je važna jer su, uz roditelje, odgajatelji u dječjim vrtićima
osnovna podrška djeci s posebnim potrebama u najranijoj dobi.
Riječki sportski savez vodeći je partner
projekta IRIS, a ostali su partneri slovenski IPAK – Inštitut za simbolno
analizo in razvoj informacijskih tehnologij iz Velenja i Centar za inkluziju i
podršku u zajednici iz Pule? Osamdeset pet posto proračuna projekta sufinancira
Europska unija, odnosno 191.636,33 €, i to iz Instrumenta pretpristupne pomoći –
Operativni program IPA SI‐HR 2007. –2013.
Tijekom trajanja projekta partneri će
razviti prilagođene obrazovne programe, izraditi edukacijske materijale,
provesti obrazovanje i osposobljavanje odgajatelja u predškolskim ustanovama,
učitelja u osnovnim školama i predstavnika sportskih organizacija. Predviđeni
su i sportski festivali te pilotska implementacija programa u svakoj od regija
koje sudjeluju u projektu. Provođenjem projektnih aktivnosti razvija se
intenzivna suradnja između organizacija iz Hrvatske i Slovenije koje pomažu
osobama s posebnim potrebama, a sport im služi kao sredstvo za poboljšanje
njihova fizičkog i mentalnog zdravlja te integracije.
Podijeli na društvenim mrežama