Za potrebe
provođenja izvannastavne aktivnosti Građanskog odgoja i obrazovanja u riječkim
osnovnim školama izrađen je priručnik „Učenik građanin“ koji je danas
predstavljen u Gradskoj vijećnici Grada Rijeke, a koji je ujedno i prvi takav
priručnik za učenike u Hrvatskoj.

Izvannastavnu aktivnost Građanski odgoj  i obrazovanje  Grad 
Rijeka  će ujesen, odnosno od iduće školske godine 2016./2017.
eksperimentalno uvesti u pete razrede 6 osnovnih škola: OŠ Nikola Tesla, OŠ
Podmurvice, OŠ Vežica, OŠ Trsat, OŠ-SE Dolac, OŠ-SE San Nicolo. Od školske
2017./2018. godine planira se u provođenje uključiti sve zainteresirane riječke
škole.

Budući da se danas susrećemo s niskom razinom političke pismenosti mladih,
nedemokratskim stavovima i jačanjem netolerancije i isključivosti u društvu,
Građanski odgoj i obrazovanje ima za cilj potaknuti mlade na veću participaciju
u zajednici, poštivanje različitosti, preuzimanje aktivne uloge u zagovaranju
ljudskih prava, održivog razvoja i općenito demokratizacije društva.

„Naši građani često
nisu svjesni svojih mogućnosti, ali i snage da artikuliraju svoje
želje i svojim sposobnostima mijenjaju svijet u kojem žive, i to zato što
ih tome nitko ne uči. To je bio i razlog zašto smo krenuli u ovaj projekt koji
bi u njima trebao probuditi građansku svijet“, rekao je gradonačelnik Obersnel.
Dodao je kako Grad Rijeka nema nadležnost da se Građanski odgoj i obrazovanje u
škole uvede kao obavezni ili izborni predmet, no zato ga posebno veseli
što su se od same njegove najave, sa željom da se priključe, javile brojne
jedinice lokalne samouprave.

„To me ispunjava nadom da će se ono što danas započinjemo u Rijeci proširiti
Hrvatskom i pokazati Ministarstvu znanosti, obrazovanja i sporta potrebu
uvođenja građanskog odgoj u škole“, rekao je Obersnel.

Autorica priručnika i psihologinja u OŠ Nikola Tesla, Orjana Marušić Štimac,
govoreći o potrebi građanskog odgoja od malih nogu rekla je kako je on djeci
potreban oduvijek, od kada je demokracije. „Ono što je nezgodno s demokracijom
je da se ona ne prenosi genima i stoga svaka nova generacija djece mora učiti
građanske vještine“.  

Priručnik sadrži 30 tema koje na jednom mjestu
objedinjavaju svih 6 dimenzija Građanskog odgoja i obrazovanja: društvenu,
ljudsko-pravnu, političku, kulturalnu, gospodarsku i ekološku.

Prema riječima druge autorice priručnika i profesorice povijesti i
zemljopisa u OŠ Vežica, Gordane Frol, udžbenik je pisan u drugom licu jednine
kako bi se učenika direktno stavilo u ulogu aktivnog građanina: „Namjera nam je
bila da učenik shvati da je on građanin koji ima razne mogućnosti djelovanja u
društvu, te da se zalaže ne samo za svoj osobni napredak, nego i za napredak
zajednice“. Udžbenik je također preveden i na talijanski jezik kako bi se
približio što većem broju učenika.

Udžbenik obrađuje vrlo šarolike teme koje se tiču svakodnevnog kontakta djece s
okolinom, održivog razvoja, tolerancije, mirnog rješavanja sukoba i drugo.
„Sve su to teme koje će im biti korisne i kada budu odrasle osobe“, rekla je
psihologinja Štimac.

Nastava će se organizirati po modelu programa “Moja Rijeka”, dakle
kao zaseban predmet, odnosno izvannastavna aktivnost. Predmet će se provoditi
jednom tjedno, s maksimalnim fondom od 35 sati godišnje, u višim razredima
osnovne škole. Uvest će se postupno, i to tako što iduće školske godine
uvodi petim razredima s planiranim nastavkom provođenja do kraja
osnovnoškolskog obrazovanja.

Pri samom izboru učitelja koji će aktivnost
provoditi u školi, vodilo se računa o tome da je potrebna intrinzična motivacija
učitelja i predanost, a ne bazična struka, pa su profili provoditelja
različiti. Još u ponedjeljak, 13. lipnja, počela je njihova opsežna
edukacija od 84 nastavna sata kako bi se osigurala što kvalitetnija
nastava. Na kraju školske godine napravit će se evaluacija znanja koje su
učenici usvojili na temelju koje će se planirati daljnje aktivnosti.

Zajednički zaključak današnjeg predstavljanja u Gradskoj vijećnici je
da je Građanski odgoj i obrazovanje jedan od temeljnih stupova demokratskog
društva, a njegovo implementiranje u formalni obrazovni sustav nužno je za
stvaranje odgovornih i aktivnih članova društva, jer na taj način postaje lako
dostupno svim učenicima. Osim toga, vrlo bitna dimenzija Građanskog odgoja i
obrazovanja jest poučavanje mladih kako stečena znanja i vještine primijeniti u
svakodnevnom životu, nakon završetka škole. Mnogi ne znaju razliku između
tekućeg i žiro računa, kako se nositi s razvodom roditelja te kome se, i na
koji način, obratiti ako su njihova prava prekršena. Građanski odgoj i
obrazovanje odgovara upravo i na ove probleme.

Riječki će učenici, osim toga, postati i
urednici portala te kreirati vijesti, naučiti kako kritički promisliti o reklamama
te osvijestiti razliku između želja i potreba. Naučit će o prednostima i
nedostacima društvenih mreža te ranjivim skupinama u društvu. Upoznat će se s
konceptom volontiranja, medijacije, poduzetništva i potrošačkih prava. Postat
će odgovorni vlasnici kućnih ljubimaca i ekolozi koji čuvaju svoj planet.
Aktivno će sudjelovati u svojoj zajednici i donositi informirane odluke.
Senzibilizirat će se za različitosti te naučiti uvažavati i poštivati druge,
tuđa mišljenja, stavove i vrijednosti. 

Program izvannastavne aktivnosti i pripadajući priručnik izradio je
četveročlani tim:

  • Gordana Frol, profesorica
    povijesti i zemljopisa u OŠ Vežica, voditeljica Županijskog 
    stručnog  vijeća za demokratsko  građanstvo,  voditeljica
    „Projekta građanin”, sudionica u razvoju kurikuluma  GOO-a 
    i  autorica radova na temu demokracije i građanskog odgoja te
    organizatorica Županijske smotre iz GOO-a,
  • dr. se. Vesna Kovač, izvanredna
    profesorica na Odsjeku za pedagogiju Filozofskog fakulteta Sveučilišta u
    Rijeci gdje se primarno bavi obrazovnom politikom i menadžmentom te
    didaktikom.  Voditeljica je sveučilišnog poslijediplomskog
    doktorskoga studija pedagogije te Centra za obrazovanje nastavnika i
    Katedre za didaktiku. Sudjeluje u radu Ekspertne radne skupine za
    provođenje 5. cilja Strategije obrazovanja, znanosti i tehnologije –
    unapređivanje kvalitete rukovođenja u odgojna-obrazovni m ustanovama.
    Ćlanica je i jedna od osnivačica Udruge za razvoj visokoga školstva
    „Universitas”,
  • mr. se. Orjana Marušić Štimac,
    stručna suradnica u OŠ Nikola Tesla, psihologinja koja se desetljećima
    bavi djecom, mladima i onima koji ih odgajaju i obrazuju. Sudionica
    brojnih stručnih skupova na temu demokracije, građanstva i civilnog
    društva, predavačica i autorica stručnih i znanstvenih radova, autorica i
    voditeljica projekata s temom razvoja i promicanja demokracije igrađanskog
    odgoja,
  • Mirela Pašić, magistra
    pedagogije, predstavnica udruge Delta, članice GOOD inicijative, s bogatim
    iskustvom u volonterskom radu s mladima te treninzima i edukacijama
    vezanih uz promicanje i zagovaranje tema iz područja GOO-a, volonterka u
    udruzi SOS telefon Grad Rijeka gdje pruža podršku osobama žrtvama nasilja.

Vizualni identitet udžbenika predstavili su Lea Jurin i Dragan Kordić.
Priručnik „Učenik
građanin”

Kalendar događanja