Grad Rijeka od iduće školske godine uvodi revidirani i modernizirani program ranog učenja informatike, a pohađanje će biti besplatno za sve učenike i škole. Novi program provodit će se kao izvannastavna aktivnost u riječkim osnovnim školama od školske godine 2018./19., a namijenjen je učenicima od 1. do 4. razreda osnovne škole.

Namjera
Grada je uključivanje što većeg broja učenika u aktivno korištenje računala te
poticanje i njegovanje interesa prema novim tehnologijama, uz mehanizme
prepoznavanja opasnosti i problema koje one nose. Budući da je cilj
omogućavanje jednakih obrazovnih mogućnosti i pravedan pristup kvalitetnom
informatičkom obrazovanju za sve učenike, bez obzira na njihov socio-ekonomski
status, Grad Rijeka će financiranje programa preuzeti u potpunosti. Rano učenje
informatike kao izvannastavna aktivnost provodit će se u zainteresiranim
riječkim školama u fondu od 35 školskih sati u školskoj godini (jedan školski
sat tjedno), a želja je da u budućnosti informatika dobije status izbornog
predmeta od 1. razreda osnovne škole.

Evaluacija uspješnosti

Stručni tim zadužen za izradu novog kurikuluma, u sastavu
prof. pedagogije i informatike Josipa Andrušić, mag. prim. educ. Sonita Penavin
i dr. sc. Damir Purković, danas je predstavio program i njegovo nastajanje u
prostoriji Gradske vijećnice. Novi plan i program obuhvaća moderniziranu i
osuvremenjenu verziju kurikuluma ranog učenja za mlađe osnovnoškolce te izradu
plana edukacije i smjernica te provođenje informativne radionice za učitelje, a
u njemu su, osim tročlanog stručnog tima, sudjelovali i zaposlenici Zavoda za
informatičku djelatnost Grada Rijeke te Odjela gradske uprave za odgoj i
školstvo. Uspješnost izrađenog kurikuluma provjeravat će se opsežnom
evaluacijom u komunikaciji s učiteljima i djecom, a na temelju dobivenih
rezultata stručni će tim uvesti eventualne izmjene.

Profesor Purković istaknuo je glavne karakteristike novog
kurikuluma kao što su njegova otvorenost, poticanje motivacije, logičkog
razmišljanja i suradnje kod djece te razvijanje sklonosti učenika. Učitelji će
imati prostor za vlastitu inicijativu te brže prilagođavanje tehnološkim
promjenama, a ta sloboda u kreiranju i sadržajnom oblikovanju, prema
Purkovićevim riječima, donosi i veću odgovornost u radu. U planu je i izrada
web stranica za učitelje gdje će se u obliku foruma moći razmjenjivati ideje,
materijali, metode i modeli podučavanja i slično. „Tehnologija ne smije biti u
centru pažnje, već čovjek, jer čovjek upravlja tehnologijom, a ne ona njime“,
zaključio je Damir Purković.

Promjene potrebne i na nacionalnom nivou

Riječki gradonačelnik Vojko Obersnel naveo je kako se mnogo
toga promijenilo od inicijalnog uvođenja ovog programa 2000. godine te kako je
dosta vremena prošlo u čekanju promjena na državnoj razini. „Grad Rijeka je
uvijek puno pažnje posvećivao novim tehnologijama i informatici jer je o
razvoju nemoguće govoriti bez informatike koja je sastavni dio našeg života i
čije znanje treba početi usvajati čim prije“, rekao je Obersnel, uspoređujući
osnovne informatičke vještine s čitanjem i pisanjem. Osvrnuo se također i na
neaktivnost kad je riječ o promjenama u nacionalnom programu te ustvrdio kako
je nevjerojatno i neprihvatljivo da u 21. stoljeću tek raspravljamo uvođenju
informatike u redovni obrazovni program.

Gradonačelnik je spomenuo i ostala dvije izvannastavne aktivnosti koje
je Grad Rijeka izradio za osnovnoškolce –program Moja Rijeka za
upoznavanje djece sa svojim gradom te Građanski odgoj i obrazovanje,
kazavši kako naše najmlađe sugrađane treba na najbolji mogući način
pripremiti za današnje vrijeme i budućnost.

Nakon prezentacije programa, vlastite aktivnosti za djecu i
mlade u području informatike predstavili su Svetlana Mauhar Jurković iz Doma
mladih i Loris Rašpolić iz Centra tehničke kulture Rijeka, a održana je i
informativna radionica za provođenje programa „Rano učenje informatike“
namijenjena učiteljima – provoditeljima.