H

 

HESUS ATTOR je, ako sam dobro shvatio iz nekoliko naših
neobaveznih druženja, matematički prog metal kvartet. Ako biste slučajno htjeli
pobližu audio definiciju toga možda da posegnete za nekim proizvodom američkih
Fantomasa…

Enivej, neartikulirani, barem old skul potpisniku ovih redaka,
jezik (dakle ne postoji nikakva više barijera na putu ka njihovoj izraženoj
ambiciji prema inozemnom tržištu stoga zaključujem da će vremenom Hesus Attor
razviti vlastiti jezični idiom a možda i pismo pa ćemo ih moći zvat hrvatskim
rock Tolkienovcima) kojim barata
frontmen Karabaić, upss! pardon El Cathedralico, je razbijen slogovima, vriskom
i namjerno iritantnim falsetom, a pokriva ga ubitačno precizna i dinamiča
tutnjava Senor Josea i Pabla Pe De Rigada. Nedavno je bend pretrpio težak
udarac jer je dugogodišnju bubnjarsku stolicu napustio Gogi, opredijelivši se
za učiteljski poziv. Ali, hej, život
gre naprvo, pa je na njegovo mjesto doveden novi čovjek, Pedro de Cabron, s
kojim je već realiziran i peti (sve u ovom stoljeću: Sonic Gastronomy vol.1,
Green Feathers and Canaries, Vamonos todos, Monade i dišpeti) e.p. Señorai, inače dostupan za fri daunloud.

 

 

HAL, imenom&prezimenom Damir Halilić, je na početku svoje karijere bio
član grupe En Face. Stvarno! Pol godine je proveo s njima i onda predložio nek
dođem ja. Tako i bi. Poslije je proveo par godina s onom čudnom artističkom
družbom polukazališnog karaktera naziva Public.

Pojavljivao se katkad u ulozi
pratećeg gitariste, surađivao s ovim pa s onim a kad mu je i to dosadilo počeo
je objavljivat vlastite albume: Gemini, dvostruki na kojem mu gostuje američki
bluzer Robert Lon Johnson, Ocean , snimljen u Bolonji s producentom Francom
Moroneom, Infinity, koji sadrži i porinom nagrađenu Speak to me, s vokalom Meri
Trošelj, sve za Dancing Bear. Bio i u Nešvilu gdje je snimio plejku s
veteranima lokalne scene. Ne vjerujete? Pogledajte u njegov album Trilogy
(2006). O njegovoj vještini sviranja po gitari pišu novinarska pera cijelog
svijeta. U superlativima, ofkors. Također je mastermind Hal’s All Star Guitar
Festivala koji se održava u Rijeci i onog kastavskog kada je, npr, ugostio i
Bernieija Marsdena. Već duže vrijeme nije pustio u prodaju novi materijal, pa
dakle neće biti čudno ako se to dogodi u dogledno vrijeme.

 

HRVOJE HODAK je početkom 90ih osnovao nešto što će tek koju
godinu kasnije prerasti u kroatizirani irski fenomen, Belfast Food.

Prekrasnog,
sigurnog vokala, na tragu Van Morrisonovih autorskih folk dosega i Dubliners
afektacije, uvjerljivo je vodio bend sve do 2002 godine, kada zbog zdravstvenih
razloga napušta društvo. Malo je tko očekivao njegov povratak na scenu. Pa,
ipak, evo ga, vratio se samostalnim šansonijerskim romantično trubadurskim
albumom, objavljenim za Dallas Records.

 

Q

 

QUASARR sam prvi put gledao još 2000. na festivalu koji se
zvao Inkubator, a održavao se u zagrebačkom klubu Aquarius. Uz njih su tad još
nastupali i Ramirez. Oba su benda opstala. Ostalih se niti ne sjećam.

U svakom
slučaju, bilo je lako zapaziti grupu čiji frontmen čita iz knjige (mislim da mu
je falilo teksta ili je naprosto htio neku kontroverzu) i pjeva jako dobro.
Ali, moralo je proći još brdo vremena da bi se konačno uz Filipa Franka i
Borisa Štoka okupio pravi broj kvalitetnih ljudi i da ime benda konačno zaživi.
Niotkuda, taman je SVID radio bio u novoj ofenzivi na lokalni eter, u redakciju
je pristigao uradisam-singl s temom Ti.
Jebote! Nije se prestalo vrtit. Infekcija se poslije proširila i na ostale
stanice i svi su od tog demo benda jaako puuuno očekivali. Kad su se združili s
producentom Denykenom, očekivanja su ispunjena. Eponimni album objavljen za
Menart 2006. je prodrmao i nacionalni teren, ostatak Hrvatske tek je, naime,
otkrio verziju Ti, a onda su i ostale teme poput Arpeggio, Neki drugi svijet,
zavladale radijima… Koncertno, još su malkice bili ustrašeni i neuvjerljivi,
no s posljednjim albumom iz 2010 Propaganda,
i to je prevaziđeno. Nastupi su im grandiozni, pretenciozni i čvrsto
scenaristički režirani, bend je na vrhuncu sviračke moći, Štokovo je fraziranje
i lutanje falsetnim područjem dovedeno do savršenstva, na trenutke podsjeća na
najbolje trenutke mladog osjećajnog Bryana Ferryija. Njihov je moderni alter art pop izrastao na pretpostavkama Massive
Attack i Björk, pa i Moloko, a takvo što se nije čulo godinama na ovim našim
meridijanima stoga i ne čudi da su Quasarr stekli kultnu reputaciju. Još samo
da im dođe i ful komercijalni probitak… U međuvremenu Filip Frank dovršava
svoju prvu simfoniju, a usput sklada prateću muziku za predstave.

 

C

 

CACADOU LOOK su u sklopu edicije 2 na 1, Croatia Records 2011.,
doživjele reizdanja oba albuma Tko mari za čari i Uspavanka za Zoroa.
Briljantan ženski pop za buduće ambiciozne cure?

 

X

 

XENIA je također u sklopu edicije 2 na 1, Cro Rec 2011.,
konačno zaživjela na cd formatu. Fantastične pop pjesmu ispisane rukom sjajnog
autora Roberta Funčića objavljenje su originalno 1983 (Kad nedjelja prođe)
odnosno 1984 (Tko je to učinio?).

 

G

GRAD su na sceni od sredine 80ih, no diskografija ih nije htjela duže
vrijeme. Stoga su u ovom stoljeću svojski prionuli kompenziranju tih vremena pa
su objavili: Nebo (2001), Glad (2005), Palach uživo (2007) i ove godine Ne, sve za Dallas Records. Koncertno i dalje aktivni i iznimno
uzbudljivi.

 

GRČ su, kako sam već naveo u gornjem dijelu teksta, dočekali svoj prvi
nosač zvuka nakon 26 godina postojanja. Album je nazvan Ima još krvi (Dallas, 2008), a na njemu su ama baš sve snimke koje
je Zoff snimio s različitim postavama ovog žilavog benda.

 

B

 

BELFAST FOOD su u ovom stoljeću nastavili uspješnu seriju svojih
izdanja, kombinacijom irskog, čakberijevskog i kvarnerskog melosa.

Početkom
stoljeća objavljuju Zašto, zato (Kondorcom, 2000), nakon čega su uslijedila
slična zvukovna slikovnica, ovog puta sve objavljuje Dallas Records: Melodije
Irske i Kvarnera (2002.), Zeleni album (2006) i Live in Tvornica, dvd i cd
format (2008).

 

K

 

KAOS je bend koji je postojao na ovom terenu od kraja 70ih pa do 1983, a
njihovi eksplozivni nastupi su bili praćeni nevjerojatnim entuzijazmom publike.
Pri nedavnom druženju s njihovim bubnjarem, Andrejom Uremom, iznenađen sam
primjerkom njihovog albuma koji je izdan u vlastitoj nakladi u Danskoj, a čija
je autorica bivša pjevačica sastava Tea.

Radi se o snimkama koje su napravljene
u svim fazama sastava, početkom 80ih godina prošlog stoljeća. Za eventualnu
nabavku izrazito vrijednog primjerka ovog dragocjenog lokalnog punk new wave
sastava potražiti Zambatu, bivšeg basistu benda, ili pak konzultirati njihovu
myspace stranicu, kaosrijeka.

 

 

KEOPS je bend koji nastupa godinama uporno drilajući
svoju svirku, vježbajući na heavy standardima, uveseljavajući sve bajkere
svijeta. Katkada u njihovu ponudu stanu i ispraćaji momaka koji se netom nakon
tog iskustva zavjetuju na bračnu sreću&ostalo pripadajuće.

Ove će godine,
konačno, realizirati i svoj prvi autorski debi, za Croatia Records. Bruno je
Mičetić usput također, budući je razotkrio sve hevi metal tajne sviranja
6-žičanog instrumenta, uputio se prema jazz izričaju ne bi li tako ostvario sve
svoje ambicije i izazove koje se stavljaju pred modernog gitaristu. Vidjet ćemo
hoće li album Keopsa sadržavati veća iznenađenje ili će se ipak kretati već
odavno demistificiranom formom spoja hevija i melodičnog roka, no u svakom će
slučaju predstavljati korak naprijed za ove uporne momke+djevojku.

 

U

 

URBAN&4 su u ovom stoljeću izuzetno aktivni. Nakon što je Merkur snimljen pa odbačen uslijedili su
Retro, objavljen 2004, 2009 odlični Hello!, te konačno prošle godine živi
tonski zapis s dva koncerta iz kluba Stereo, No Sex No Mix, sve Croatia Records.

Dancing Bear je reizdao
sredinom desetljeća debi album Otrovna kiša, dodajući kompakt disku i spotove
koji su snimljeni: Nebo, Robot, Astronaut. Cover albuma je također izmijenjen i
osvježen.

 

E

 

EN FACE su jedini lokalni baštinici sjajnog pop rock
izričaja na tragu tradicionalnog britanskog zvuka.

Započeli su ovo stoljeće
zbirkom najvećih hitova 12+4, koja je
sadržavala i 4 nikada prije objavljene pjesme, nastavili 2005 s albumom Lako je ostati mlad, te konačno 2009
godine za Dallas records objavljuju Afroditu.
Sandro Bastiančić u međuvremenu je svoje autorske usluge stavio na raspologanje
Natali Dizdar, Ivani Kindl i Massimu. Sljedeće godine En Face slavi 25. godina
postojanja pa nestrpljivo čekam veliki obljetnički koncertni spektakl.

 

L

 

LET3 su započeli novi život s potpuno osvježenom postavom i nultu su 2000
godinu obilježili nagrađivanim albumom Jedina.

Tek za pet godina, međutim, snimaju još jedan svoj bestseler, Bombardiranje Srbije i Čačka, nakon čega
je uslijedilo snimanje video materijala u Harteri, u Gonzovoj režiji,
objavljenim u bombonijeri naziva Živa
pička
(2008). Nikada do sada viđeno u ovim krajevima pakiranje (autorski
rad Mladena Stipanovića) dvd-a uključuje perje, parfem, posrane gaće, čokolode.
Godinu kasnije objavljeno je i dvostruko audio izdanje istog naziva, Živa pička. U sklopu edicije Arhiv
Dallas records je 2009 reizdao prvi album Two
Dogs Fuckin’
(originalno objavljen 1989, Helidon) te drugi El Desperado (1991, Helidon), i to na
vinilima i na kompakt diskovima.

 

LAUFER je također doživio u ovom stoljeću dva izdanja –
najprije objavljivanje kompilacijskog albuma
Epitaf
(2004 Cro.Rec), te početkom prošle godine je Dallas Records reizdao
naš prvi album The Best Off
(originalno objavljen 1994, Corona Records).

Prošireno izdanje sadrži
originalni disk, živi akustični nastup s Radio Rijeke iz 1993, te dvd bonus s
nikada viđenim live snimkama, kao i tri video spota. Po prvi puta The Best Off je objavljen i na 12”
vinilu. Reizdanje je nagrađeno ovogodišnjim Porinom.

 

 

V

 

VALTER Kocijančić u studiju nakon 30 godina! Naslov za rubriku nevjerovali
ili da!

Kakogod, spanđao se s bendom Mandrili i nakon par mjeseci šljake, ušli
su u studio s gotovim stvarima, minus tekstovi koji su se dorađivali kasnije u
tvornici Ćoza – Krivac, te uskoro evo na tržištu, ovog puta stvarno, albuma Apstinencija bivšeg pjevača i gitariste
prvih Parafa, za ovu priliku pokrštenog u Walter. Produkciju je albuma
potpisao, a znate već tko, Matej Zec, a britki pop punk na tragu Green day i
Neurotic Outsiders objavio je 2010 Aquarius Records.

 

VRIJEME I ZEMLJA su još 1979 godine objavili svoj jedini eponimni
album (uz prijeteći dodatak I.), a istinski trud da se isti pojavi nakon 30
godina ponovo na tržištu isposlovao je Nenad Bach, ex Bačić. Reizdanje koje je
uključilo i tri bonus pjesme
je objavila Scardona.

 

 

 

K O
M P I L A C I J E  riječkog zvuka

 

25.Ri Rock je naziv albuma objavljen 2004 godine, a koji
sadrži snimku veličanstvenog koncerta održanog u prosincu prethodne godine u
Dvorani mladosti. Nastupali su Grad, Ri Val+Nina+Valter+Leo+ Bajo Fit+Ćoza i
Kabalinka, Laufer, Let3, ENI, Urban&4, Grč, Neno Belan&Fiumens. Album
je distribuiran redovnim kanalima, ali i putem Novog lista na širem terenu PGŽ.
Izdavač je Dallas Records.

p.s.
snimka sjajnog nastupa Marine Perazić s izvedbama antologijskih Program tvog
kompjutera i Soba 23, nažalost, nije uvrštena u konačni izgled albuma zbog
neriješenih autorskih prava.

 

STRAŠNI RIJEČANI je disk okupio u sklopu jednokratne Mrletove
etikete Ciklama, iza čega stoji Dallas Records (2006), posljednju generaciju
fantastičnih lokalnih izvođača različitog glazbenog izričaja, od idustro rocka
do hevi metala, garaže i punka. Kad bi npr postojali i dalje u uporabi 7 inčni
singlovi bili bi dizajnirani upravo na način da se njima budući obožavatelji
upoznaju i steknu prve dojmove o bendu čiji su proizvod tek čuli pa kupili.
Tako je bilo i s ovom kompilacijom. Tu su stisnuti izvođači koji su samo
donekle proizišli iz sličnog konteksta a cilj je albuma bio da bendovi
promoviraju lokalnu scenu čime bi ojačali vlastitu prisutnost i popularnost i na
nacionalnom nivou. Zajedno, kad se sve zbroji, ispada da su Strašni Riječani
sukus raspoloženja razdoblja. Dva su se hita posebice izdvojila s cda: One
Piece Puzzle su predstavljeni koncertnim favoritom Superveš mašina, OŠ Sulud III s prijetećom Droga u meni. Na albumu su se još zatekli i Invert, Father,
Downfall, Insight. Na neki je način album zamišljen kao dvadesetprvostoljetni
odgovor na starogeneracijski krucijalni LP, Rijeka-Paris-Texas.

 

ANTOLOGIJA RIJEČKOG ROCKA (Dallas Records, 2008) je najvažnija i najopsežnija,
sadrži tri cda nakrcana do pucanja, istraživačka kompilacija objavljena u nas
ikada. Jer: 1. na jednom mjestu sabire cjelokupnu neobjavljenu dokumentaciju iz
perioda 1979 – 1989; 2. daje konačni uvid u razvoj lokalnog zvuka; 3. neprocjenjivi
je testament nekoliko ri rock razreda vrijedan preslušavanja i must have u diskofila; 4. predstavlja
presjek stilova i temperamenata koji prethode kasnijim značajnim, na
nacionalnom nivou, imenima; 5. zaključuje famu o postupnom eklektičnom
novovalnom desetgodišnjem ponašanju omladinki&omladinaca.

Nezaobilazan
aretfakt u svakoj lokalnoj kući koja je dala najmanje jednog prvoborca u Ri
rocku, bez obzira na dob i generacijsku pripadnost!

 

 Ri Rock 21. stoljeća – dio broj 1.

 Ri Rock 21. stoljeća – dio broj 2 (još pod slovom M)

Kalendar događanja