Rad
na Projektu se nastavio i u jesen 2011. godine, točnije početkom školske godine
2011/2012. i to ne samo u Rijeci, već i u Lovranu i Opatiji. Tako su se u
razdoblju od 26. do 30. rujna 2011. radionice održale u Lovranu u osnovnoj
školi „Viktor Car Emin“,  te u Istom
tjednu i u vrtiću MIRTA na Kantridi u Rijeci. U razdoblju od 3. do 7. listopada
2011. udruga Paks  je posjetila i naš
turistički biser Opatiju i svoje radionice održala u osnovnoj školi „Rikard
Katalinić Jeretov“. 

Ovo
proljeće radionice će se održati na otoku Rabu i Lošinju. Radionice će biti
održane od 21. do 25. svibnja 2012. u osnovnoj školi „Ivana Rabljanina“ u gradu
Rabu, te u područnoj školi u Loparu, a od 28. svibnja do 01.lipnja u osnovnoj
školi „Maria Martinolića“ u Malom Lošinju. Osim toga, radionice će se održati i
u dječjim vrtićima u Rabu i Malom Lošinju.

Ovo
je dugogodišnji projekt u kojem su do danas sudjelovala brojna djeca iz više vrtića
i osnovnih škola na otocima i duž priobalja. Projekt sufinanciraju i podržavaju
također Ministarstvo kulture, Ministarstvo znanosti, obrazovanja i športa kao i
Ministarstvo zaštite okoliša, prostornog uređenja i graditeljstva.

Stara
istina kaže: Ono što ne poznaješ – ne možeš ni zavoljeti, pa tako niti znati
niti htjeti zaštiti i očuvati. A to upravo i jest gorući problem kada govorimo
o zaštiti i očuvanju podmorskih staništa Jadranskog mora. Stanovnici Hrvatske
gotovo uopće nemaju razvijenu svijest o tome da je Hrvatska pomorska zemlja.
Pojam “Jadransko more” svodi se uglavnom na asocijacije o velikoj
ljetnoj kadi za kupanje, ili u još gorem scenariju, o izvrsnoj kanalizaciji iz
koje se više ništa ne vidi i iz koje više ništa ne smrdi.

Evo
prilike za jednu kratku i brzu provjeru ove tvrdnje. Jeste li znali da
jadransko podmorje čini oko 50% teritorija Republike Hrvatske? Koliko o njemu
znate? Po čemu je Jadran poseban, da li ga
treba zaštiti i kako? Znate li koje su najčešće jadranske biljke i životinje?
Znate li koja su četiri glavna staništa u Jadranu? Brzi i sigurni odgovori na
ovakva pitanja stanovnicima Hrvatske morali bi postati dio opće kulture.

Članovi
Društva za ekološka istraživanja Paks osim organiziranih multimedijalnih predavanja
za odrasle, sustavno rade i na edukaciji najmlađih. Tako već trinaest godina
intenzivno rade s djecom predškolske, osnovnoškolske i srednjoškolske dobi te
ih kroz dvodnevne tečajeve upoznaju s vrijednostima podmorskih staništa Jadrana.
U tu svrhu izradili su nastavni program koji je u praksi polučio izvrstan
uspjeh. Smisao programa odnosno predškolske i školske radionice jest poučiti
djecu da je more živo.

Iako
naizgled bizaran, ovaj zaključak djeca spoznaju tek nakon zajedničkog rada koji
obuhvaća predavanje uz projekciju filma, sudjelovanju u opremanju ronioca za
uron te prikupljanja morskih organizama na plaži.

Tada
djeca spoznaju, primjerice, da morski ježinac i zvjezdača ugibaju nakon što ih
izvade i bace na suho, da su riblja mlađ djeca koju ne smijemo uništiti prije
nego što narastu i razmnože se. Ove pomalo šokantne spoznaje uvelike pomažu pri
osvještavanju djece. Do sada su članovi Društva radionicu organizirali u Dubrovniku,
na Lastovu, na Braču, na Visu, na Korčuli, u Samoboru, Zagrebu, Rijeci, Opatiji
i Lovranu, a 2004. godine su svoj način educiranja djece uspješno prezentirali
na međunarodnom kongresu “Mladi i Mediteran” u Nici u Francuskoj gdje
su također dobili i puno novih ideja od kolega iz drugih mediteranskih zemalja.

Kako
izgledaju morske livade, što se događa na potopljenim liticama i u morskim
špiljama? Ima li u Jadranu vulkanskih otoka i kakav je život u njihovom
podmorju? Na takva i brojna slična pitanja odgovarat će članovi Društva.
Najbolje rezultate postigli su u radu s djecom koja žive uz samu obalu i na
otocima, kao što je to bio slučaj npr. u Dubrovniku i na otocima Lastovu,
Braču, Visu i Korčuli, te u Rijeci.

 

Dvodnevni
rad s grupom od tridesetak sudionika uključuje slijedeće sadržaje:

upoznavanje
s predavačima

upoznavanje
s najčešćim biljnim i životinjskim vrstama priobalnih staništa Jadrana

dija
i video prezentaciju predstavnika najvažnijih skupina biljaka i životinja u
Jadranu kao i njihovih staništa

odlazak
na plažu te sakupljanje, brojanje i upoznavanje pronađenih organizama kroz
motivirajuće natjecanje

promatranje
i pomaganje roniocima prilikom opremanja za uron, a koji im zatim donose biljke
i životinje iz podmorja (žive ih stavljaju u akvarij i kasnije ih neozlijeđene
vraćaju!) i upoznaju ih s njima

prikazivanje
video snimaka biljnih i životinjskih vrsta te njihovih međusobnih odnosa u
prirodnom staništu.

 

Članovi
Društva (morski biolozi i geolozi od kojih su većina i iskusni ronioci)
smatraju da nikakvi skupo plaćeni projekti sanacije već ugroženih ili sasvim
uništenih staništa ne mogu nadmašiti vrijednost direktnog rada s djecom koja
kasnije svoja saznanja prenose roditeljima, obitelji i drugoj djeci. Jer
roditelji i obitelj najpažljivije će slušati poruke koje im prenose vlastita
djeca.

Članovi
Društva su za početak školske godine 2011./2012. izradili edukativni DVD «More
je živo» kao i prateću knjižicu koji će omogućiti profesorima i nastavnicima u
drugim vrtićima i osnovnim školama da i sami mogu provoditi ovaj Projekt sa
svojim učenicima. Edukativni DVD sadržava  kratak film o najvažnijim podmorskim
staništima u Jadranu te kompjutorsku igricu (Memory) s fotografijama jadranskih
životinja.

Očekivani
rezultati? Nakon tečaja djeci ostaje za cijeli život jedna nova i neobično
važna spoznaja: More je živo!

Voditeljica
Projekta je dr.sc. Maja Novosel, Predsjednica Društva Paks.

Za
sve daljnje informacije možete se obratiti voditeljici projekta Maji Novosel (098
673 622) ili ravnateljici škole na Rabu, gospođi Anamari Šarin (051/777 089)
ili ravnateljici škole na Lošinju, gospođi Oliveli Franko (051/231 153).

Kalendar događanja