Ne tako davno hrvatsku kulturnu javnost iznimno je zaintrigirao pronalazak ranije nepoznatoga libreta Janka Polića Kamova, što ga je genijalni riječki književnik napisao za svoga brata Milutina Polića, a pronašao ga je i prije petnaestak godina objavio Nedjeljko Fabrio. Zbog svoje tragične sudbine Milutin Polić nije uspio dovršiti operu na Jankov libreto, a danas je ostalo sačuvano samo nekoliko njegovih skica. Skladatelj i dirigent, također rođeni Riječanin, Zoran Juranić odlučio je pridonijeti uspomeni na braću Polić uglazbljivanjem pronađenog Kamovljeva libreta, sačuvavši u partituri i neke motive koje je Milutin uspio napisati.

A praizvedba opere dvojice Riječana, Juranića i Kamova, „Opera po Kamovu“ na programu je riječkog HNK Ivana pl. Zajca u četvrtak, 20. svibnja, s početkom u 19.30 sati, a reprizna izvedba 22. svibnja.

Izvedbom, u režiji Caterine Panti Liberovici, ravnat će autor, maestro Zoran Juranić.

Predstava je dio programa EPK – Rijeka 2020, no zbog epidemiološke je situacije i lockdowna u travnju, praizvedba morala biti odgođena za svibanj.

Tekst libreta Kamov je naslovio „Kad slijepci progledaju“, a napisan je prema sadržaju naturalističke drame „Slijepčeva žena“ Marijana Derenčina, također rođenog Riječanina.  Janko ga je napisao na zamolbu brata Milutina, s kojim je neko vrijeme početkom 1907. godine živio u Veneciji, gdje je Milutin studirao kompoziciju. Libreto je koncipiran u deset prizora, a operi prethodi Prolog, praizveden na otvorenju Rijeke 2020, „Kamovljev Credo“ u kojem se književnik razračunava s glavnim temama tadašnjega poetskog mainstreama – ljubavnim i nacionalnim zanosom, kao i površnošću socijalnih motiva.

Ulogu Janka, pisanu za ženski glas, tumačit će proslavljena sopranistica Vlatka Oršanić, dok će u ostalim solističkim ulogama nastupiti Goran Jurić (Pajo), Ivana Srbljan (Ana), Domagoj Dorotić (Ivo), Mojca Bitenc (Maja), svi četvero nekadašnji studenti primadone Oršanić, a uz njih i Robert Kolar u ulozi Roberta. U predstavi sudjeluje i djevojčica Cvita Vidučić.

Scenografiju i kostimografiju potpisuje Caterina Botticelli, oblikovanje svjetla Dalibor Fugošić, a video projekcije Valentina Volpi.

Skladatelj i dirigent Zoran Juranić skladao je pedesetak djela iz područja orkestralne, komorne, klavirske i vokalne glazbe. Autor je operne farse „Govori mi o Augusti“ (Muzički biennale Zagreb 1999), operne sapunice „Pingvini“ (Hamburg i MBZ 2007), opere „Posljednji ljetni cvijet“ (MBZ 2013) te niza scenskih, orkestralnih i komornih skladbi. Revidirao je i izveo niz zanemarenih djela iz hrvatske glazbene baštine, poput djela Ivana pl. Zajca i Antonija Smareglije. Revidirao je i izveo operu „Oganj“ Blagoja Berse te praizveo operu „Preobražaj“ Stanka Horvata. Predsjednik je Hrvatskog društva skladatelja.

Talijanska operna redateljica Caterina Panti Liberovici kao stalna je asistentica glasovitog Luce Ronconija od 1994. do 2006. godine stekla dragocjeno iskustvo u milanskom Teatru alla Scala. U tom je razdoblju kao redateljica radila i u ostalim talijanskim i europskim kazalištima. Od 2010. zaposlena je u Operi u Frankfurtu. S maestrom Juranićem dosad je dva puta surađivala u hrvatskim opernim kućama, u Zagrebu i Osijeku, gdje su zajedno postavili Bellinijeve opere „Mjesečarka“ i „Capuleti i Montecchi“.

(Foto: Vladimir Mudrovčić, press HNK Ivana pl. Zajca)

Kada?

20.05.2021. – 22.05.2021.
19:30