Prva rješenja o povratu poreza stižu sredinom travnja

Koeficijent za obračun gradonačelnikove plaće
smanjuje se za 14,18 posto, za plaće zamjenika gradonačelnika za 13,85 posto, a
za plaće ostalih službenika i namještenika gradske uprave i proračunskih
korisnika koeficijenti se smanjuju od 1,94 posto do 13,85 posto. 

Najniže plaće smanjuju se u
najmanjem postotku, a sve više plaće u većim postotcima. Također smanjene su i naknade gradskim vijećnicima
te članovima odbora i upravnih vijeća i to za 25 posto kao i izdvajanja za
političke stranke za 23 posto.

Plaće
službenika i namještenika Grada te svih proračunskih korisnika do sada su
smanjivane u dva navrata jednom za 3 posto, a drugi puta za 5 odnosno 10 posto.
Također, već nekoliko godina Grad svojim zaposlenicima ne isplaćuje božićnice i
regrese.

Materijalni troškovi uprave u 2015. godini smanjuju
se za 12,4 milijuna
, a u to ulaze intelektualne usluge, reprezentacije,
putni troškovi, stručna usavršavanja, održavanja objekata i slično.

Smanjene su i subvencije komunalnim i trgovačkim
društvima Grada Rijeke za 16,2 posto odnosno za oko 5 milijuna kuna.

Ostali rashodi u koje ulaze javne
potrebe u kulturi, sportu i tehničkoj kulturi te izgradnja i održavanje sportskih
objekata i komunalne infrastrukture, sufinanciranje privatnih vrtića, udruga i
slično smanjeni su za 2,2 milijuna kuna,
a predviđene su i brojne druge uštede u proračunu.

Unatoč svim predviđenim uštedama, nedostatak
od 57 milijuna kuna koji je nastao izmjenom Zakona o porezu na dohodak nije
bilo moguće u cijelosti nadoknaditi.
U cilju održavanja socijalnog programa
i uopće gradskih usluga koje je javna uprava dužna osigurati svojim građanima u
kontekstu održavanja standarda života, a s obzirom na navedeni prisutni nedostatak,
preložena je mjera povećanja prireza za
3 posto, odnosno s dosadašnjih 12 na 15 posto. Time se planira uprihoditi 11
milijuna kuna
, a učinak tog povećanja na plaće građana prikazan je u
sljedećoj tablici: 

UČINAK NA SMANJENJE PLAĆA - POVEĆANJE PRIREZA POREZU NA DOHODAK U GRADU RIJECI SA 12% NA 15%

Građanima s najnižim primanjima (2.773
kuna), plaća će se zbog povećanja prireza smanjiti za 0,72 kune mjesečno,
građanima s prosječnim primanjima (5.638 kuna) plaća će se smanjiti za 16,92
kune, a onima sa znatno višim primanjima (12.534 kune) plaća će se smanjiti za 92,82
kune.

Grad
Rijeka dugo godina imao je najniži prirez u odnosu na ostale velike gradove
(6,25 posto). Prvi puta izmijenio ga je 2010. godine, podižući ga na 12 posto i
to također nakon izmjena Zakona o porezu na dohodak kada je, zbog tih izmjena Zakona,
manjak u gradskom proračunu bio predviđen u iznosu od 60 milijuna kuna.  

Ukupni gradski proračun za 2015. godinu
iznosi 798,8 milijuna kuna odnosno za 17,3 milijuna kuna je manji od proračuna
za 2014. godinu.
Također, u proračunu za 2015. godinu nisu smanjivana
sredstva za gradski socijalni program, a navedeno ukupno smanjenje proračuna u
odnosu na 2014. bilo bi i puno znatnije da nisu planirani bitno veći prihodi  iz EU fondova u odnosu na 2014., za
realizaciju više gradskih projekata.

Podsjećamo,
izmjenom Zakona o porezu na dohodak građanima su povećane plaće s obzirom na
visinu dosadašnjih prihoda odnosno na način prikazan u sljedećoj tablici:

undefined

Primjerice, osoba s dosadašnjom neto plaćom
od 6.696 kuna izmjenom Zakona o porezu na dohodak primat će neto plaću u iznosu
od 6.808 kuna, što je povećanje od 112
kuna.
No, kako je vidljivo iz tablice, ovim izmjenama Zakona o porezu na
dohodak građani s najnižim primanjima
ostvarit će najmanje povećanje plaće, a građani s najvišim primanjima najveće
povećanje.
Prema tumačenju Vlade takva povećanja planirana su zbog
poticanja potrošnje.

Međutim, takve izmjene Zakona ujedno su direktno
i najviše utjecale na jedinice lokalne samouprave budući da je prihod od poreza
na dohodak jedan od najvažnijih prihoda jedinica lokalne samouprave kojim se,
među ostalim, financiraju vrtići, škole, socijalna skrb, zdravstveni programi,
kultura, sport  itd. Kako kompenzacijskim
mjerama Vlade nije u cijelosti nadoknađen taj gubitak, gradovi, općine i
županije susreću se s izuzetno teškom godinom pred sobom i u svojim će
proračunima morati poduzimati ne samo značajne uštede koje će neminovno
utjecati na standard života u gradovima, nego i povećanje cijena različitih
usluga ili pak povećanje prireza.

U konačnici s obzirom na izmjene Zakona o
porezu na dohodak i mjeri povećanja prireza koju je poduzela Rijeka ukupni
financijski efekt kod građana prikazan je u sljedećoj tablici
:

undefined

U kontekstu navedenih poreznih izmjena
(porez na dohodak i nova stopa prireza u Rijeci), te smanjenja plaća u gradskoj
upravi (bez pojedinačnih  izračuna
minulog rada), plaća gradonačelnika bit će smanjena za 714,35 kuna, plaće
zamjenika gradonačelnika za 630,72 kune, plaće pročelnika gradskih odjela za
625,17 kuna, plaće ravnatelja u gradskoj upravi za 424,70 kuna, plaće
savjetnika za 372,18 kuna, a plaće ostalih službenika smanjivat će se u rasponu
od 283,88 kuna do 9,01 kunu, sve s obzirom na visinu dosadašnjih primanja.

Kalendar događanja