Generacija za V

11.10.2019.

Provedba volonterskih aktivnosti u OŠ "Eugen Kumičić" kao primjer dobre prakse

Nedavno tiskano drugo izdanje priručnika „Generacija za V – zašto i kako organizirati volonterske programe u ustanovama odgoja i obrazovanja?” kao primjer dobre prakse navodi i jedan riječki primjer – provedbu volonterskih aktivnosti u OŠ „Eugen Kumičić“.


Foto: OŠ "Eugen Kumičić"

Iako je OŠ Eugen Kumičić i prije provodila volonterske aktivnosti, u volonterske vode sustavnije je uplovila 2014. godine nakon sudjelovanja na edukaciju o školskom volontiranju u organizaciji Foruma za slobodu odgoja. U školi je tada pokrenuta volonterska grupa „Mali veliki učitelji“ s ciljem razvijanja čitateljske i slušateljske kompetencije, vršnjačke empatije i solidarnosti. Od tada su se u školu upisale nove generacije, a oni stariji svoje su školovanje nastavili u nekoj drugoj školi, međutim, grupa neumorno djeluje i dalje – punih pet godina učenici viših razrednih odjela čitaju i analiziraju tekstove učenicima prvih razreda.

Danas se sve volonterske aktivnosti u školi provode pod kapom volonterskog kluba „Eugenijalci“. Klub ima 35 članova, a koordiniraju ga ravnateljica Ana Anić Opašić i pedagoginja Bojana Marin.

„Tko nije probao, često ne može shvatiti, nego će volontiranje doživjeti (ili komentirati) kao slabost osobe koja u vremenu kapitalizma „ne zna“ unovčiti svoje potencijale, „dopušta biti iskorištena“, „ne zna što bi sa sobom“ i slične predrasude. Volontiranje je izbor. To je nešto što ne možeš dovoljno prikladno opisati. Treba probati. Doživjeti. I sve će ti biti jasno!“, kaže Marin.

„Volim različitost“ samo je jedan od uspješnih školskih projekata za koji je škola 2014. godine dobila priznanje „Krunoslav Sukić“ u kategoriji promicanja mirotvorstva, nenasilja i ljudskih prava u lokalnoj zajednici. Učenici su kroz projekt razvijali svijest o važnosti volontiranja, tolerancije, poštovanja različitosti, multikulturalnosti i nenasilnog ponašanja te promovirali vrijednosti poput altruizma, solidarnosti, samopoštovanja, poštovanja drugih te asertivnog ponašanja, a sve kroz suradnju sa Socijalnom samoposlugom, Prihvatilištem za beskućnike, Hospicijem „Marija Krucifi ksa Kozulić“, Domom za psihički bolesne odrasle osobe Turnić, Centrom za odgoj i obrazovanje, Dječjom bolnicom “Kantrida“, Savjetovalištem „Luka Ritz“…

Potaknuti imenovanjem grada Rijeke za Europsku prijestolnicu kulture 2020., škola provodi trogodišnji projekt „Rijeka sjećanja, ponosa i snova“ kroz koji učenici i učitelji uče o prošlosti Rijeke, njezinim posebnostima, otkrivaju Rijeku kao grad europske prošlosti i budućnosti te grad koji prihvaća i živi općeljudske vrijednosti.

Njihov rad i rezultati prepoznati su i uvrštavanjem u ovaj priručnik, koji je svoje prvo izdanje doživio je 2011. godine s ciljem poticanja sustavnog odgoja i obrazovanja za aktivni angažman u zajednici. Namijenjen je stručnjacima i nastavnicima u sustavu obrazovanja kao i organizacijama civilnog društva usmjerenim na suradnju sa školama, koji kroz svoj rad s djecom i mladima pronađu motivaciju kreirati poticajno okruženje za uključivanje djece i mladih u volonterske aktivnosti i uspostavljati dvosmjeran odnos škole i zajednice.

U ovom novom izdanju priručnik je osvježen novim saznanjima i trendovima razvoja volonterstva, ulogom odgojno-obrazovnih ustanova kao organizatora volontiranja učenika, ključnim koracima u planiranju, postavljanju i vođenju uspješnog programa školskog volontiranja, primjerima dobre prakse kao i savjetima na koji način povezati volonterska iskustva učenika s obrazovnim ciljevima i ishodima učenja.