Drugo more

06.11.2018.

"Šapati iz hutonga" Amy Suo Wu: Izložba o umjetnosti tajnog pisanja u bijegu od cenzure

U četvrtak 8. studenog u 20 sati, udruga Drugo more otvara izložbu Šapati iz hutonga kinesko-australsko-nizozemske umjetnice Amy Suo Wu, koja tematizira formu tajnog pisanja „steganografiju“, odnosno umjetnost i znanost maskiranja informacija u javnosti radi izbjegavanja nadzora, cenzure i kontrole.

U četvrtak 8. studenog u 20 sati, udruga Drugo more otvara izložbu Šapati iz hutonga kinesko-australsko-nizozemske umjetnice Amy Suo Wu, koja tematizira formu tajnog pisanja „steganografiju“, odnosno umjetnost i znanost maskiranja informacija u javnosti radi izbjegavanja nadzora, cenzure i kontrole. Foto: press materijal

Foto Jure Goršič

Izložba je svojevrsni umjetnički komentar na nadolazeće uvođenje "prve digitalne diktature u povijesti", kako su to prenijeli mediji, odnosno plan Kine da do 2020. godine uvede sveopći sustav "društvenog kredita". Radi se o sustavu 24-satnog nadzora i bodovanja stanovnika, čija bi mogućnost dobivanja posla i kredita, ili pak sloboda kretanja, ovisila o visokoj ili niskoj razini povjerenja koja proizlazi iz ocjenjivanja njihovog ponašanja.

U četvrtak 8. studenog u 20 sati, udruga Drugo more otvara izložbu Šapati iz hutonga kinesko-australsko-nizozemske umjetnice Amy Suo Wu, koja tematizira formu tajnog pisanja „steganografiju“, odnosno umjetnost i znanost maskiranja informacija u javnosti radi izbjegavanja nadzora, cenzure i kontrole. Foto: press materijal

Umjetnica uklapa spomenutu tehniku steganografije u tradicionalne pekinške ulice, tj. hutonge. Pritom preuzima tri sveprisutna elementa kineskog urbanog krajolika – posteljinu, Shanzhai modu (kineski fenomen kojeg odlikuje besmislena upotreba engleskog jezika) i QR kodove, koristeći ih kao primjere bezazlene krinke za prenošenje osjetljivih informacija.

Šapati iz hutonga preoblikuju prethodne radove umjetnice Amy Suo Wu u skrivene informacije. Prvi rad, Thunderclap (2017.), steganografski je fanzin koji koristi modne dodatke kao površinu za objavljivanje izbrisanih tekstova kineske anarho-feministkinje He-Yin Zhen (1886.-1920.). Drugi rad, Prevoditeljev izbor (The Choice of a Translator, 2018.), je transkript razgovora o cenzuri i steganografiji održan u Pekingu, kada je u publici sjedio čovjek za kojeg je postojala sumnja da je vladin špijun. Transkript pokazuje na koji je način prevoditeljica preoblikovala i depolitizirala sadržaj razgovora, čime je sam čin prevođenja postao sredstvom cenzure i steganografije. 

Rođena u Kini, odrasla u Sidneyju i s trenutnim prebivalištem u Rotterdamu, Amy Suo Wu je umjetnica, dizajnerica i edukatorica koja istražuje utjecaj tehnologije, jezika i medija na oblikovanje ljudi, i obrnuto.

Izložba se može razgledati do 23. studenog, radnim danima od 17 do 20 sati.

Više o izložbi saznajte na internetskoj stranici Drugog mora.