Zabavnjaci, rockeri, sveci

01.03.2011.

Rocker Ljubo Kuntarić

Autor: Velid Đekić

Čitajući ovih dana izjave Ljube Kuntarića u kojima žali što je za svoga 65 godina dugog glazbenog rada, citiramo, „svaštario“, ne fokusirajući se u jedan glazbeni žanr, teško se oteti dojmu - koliko je Kuntarić u pravu, toliko možda i nije. Upravo zbog „svaštarenja“, zasluge mu danas ne ostaju samo u jednom žanru. Primjerice, taj aktualni autor sakralne glazbe u neka je druga vremena vezivao svoje ime uz pionirske doprinose razvoju riječkoga rocka. I dobro je što je tako. Kada se i gdje to dogodilo?

undefinedLjubo Kuntarić (foto: V. Đekić)

Odgovor na to pitanje vuče nas u krilo priče o riječkom VIS-u Sonori. Uz dobre svirke i posjećene nastupe sastava tijekom 60-tih, kada je djelovao, same po sebi dovoljne za smještaj u gornji dom gradskih „električara“, jedna radna epizoda Sonora čita se iz vizure cijele riječke rock-scene kao neobično značajan datum. Sonori su potpisnici prvog diskografskog zapisa riječkog rocka. Glavna zvijezda tog izdanja je skladba Fešta na palubi. Njezin je glazbeni autor Ljuboslav Kuntarić Ljubo, u to doba već cijenjen skladatelj zabavnih melodija s liburnijskog prostora, a tekst potpisuje Blanka Chudoba. Sonorima je stigla s Kuntarićeva skladateljskog stola da bi je premijerno izveli na festivalu Melodije Kvarnera 65. Prema festivalskim uzusima, kompozitor nije odlučivao tko će izvoditi njegovu temu, nego organizator festivala, tragom čega je skladba završila u rukama Sonora.

Zbog zauzetosti drugim obvezama - Kuntarić je kruh svagdanji u to doba zasluživao radeći kao građevinski inženjer - aranžerskog dijela posla prihvatio se gitarist Sonora Damir Kopajtić. On možda nije imao formalno glazbeno obrazovanje, ali je, zahvaljujući ocu koji je svirao u Trsatskoj glazbi, uglednoj gradskoj „limenoj“ bandi, s glazbom živio od malih nogu, što znači bio u grupi notno najpotkovaniji. Mnogi su ga držali i glazbenim srcem Sonora. Primjer koji bi potkrijepio takav status? Kada je s bubnjarom Galetovićem noću osluškivao program Radio Luxembourga da bi u repertoar Sonora uključili najnovije strane uspješnice, Galetović je bio zadužen za skidanje teksta, a Kopajtić je, poput profesionalca, pisao na papir akorde onoga što je čuo. S Feštom na palubi u rukama, njezin je prvotni ritam aranžerski ubrzao, ucijepio mu notu žestine, prerađujući temu u ono što se naziva surf rockom.

Poslušajte: Sonori - Festa na palubi

Kuntarić je dan prije javne izvedbe došao na probu i našao se mrvu iznenađen, ali mu se nov, moderniji ritam dopao. Prisjeća se i danas: „Dečki su to dobro napravili!“ Glazbenom face liftingu vlastitog materijala dao je zeleno svjetlo.

Prvi učinak? Nakon festivalskih izvedbi 19. i 20. svibnja u dvorani kina Neboder, treća nagrada publike. Budi rečeno i to kako je drugu večer snimala RTV Zagreb, a snimka se u večernjim satima dan potom, 21. svibnja, našla u programu Jugoslavenske televizije, iz čega valja zaključiti kako je Fešta na palubi postala prva televizijski emitirana skladba riječkog rocka. Sljedeći učinak? Stigao je poziv za snimanje iz Jugotona. To u praksi znači da su dečki – Damir Kopajtić (solo gitara), Milan Marčan (ritam gitara), Davor Plešković (bas), Ratko Galetović (bubnjevi) - snimili u Radio Rijeci instrumentalni dio skladbe, sa slušalicama na ušima, ne vidjevši snimatelja Izidora Čubranića iza studijskog stakla. Sugestijama je pripomogao glazbeni urednik Radio Rijeke, Nikola Kobetić. Prema uzusima vremena, skladbu su snimili dva puta, pa izabrali kvalitetniji zapis. Potom je na scenu stupio pjevač Šuster, ali ne u Rijeci, nego u Zagrebu, gdje se zaputio u Jugotonov studij, da bi snimci naknadno pridodao vokalni dio.

MIK 65 SonoriFešta na palubi objavljena je početkom srpnja 1965. na Jugotonovu EP-iju Zvuci domovine, s još tri tuđe nerockerske teme. Upućuje li naziv izdanja kako je ono bilo izvorno namijenjeno našim ljudima na radu izvan domaje? Bilo kako bilo, već sredinom veljače sljedeće godine objavljena je ponovo, na EP-ju Melodije Kvarnera 65. Slušajući snimak gotovo pet desetljeća potom, godine 2011, ostaje neshvatljiv podatak kako Sonori svoju jedinu skladbu kojoj su bili originalan izvođač, poslije Melodija Kvarnera, na standardnim gradskim i ostalim plesnjacima, nisu nikad izvodili.

Fešta na palubi nije bila početak Kuntarićeva očijukanja s rockom. Već na prethodnom festivalu, MIK-u 64, što znači prvom MIK-u uopće, Kuntarić je surađivao s pjevačicom Višnjom Korbar, što je ujedno značilo suradnju s premijernim rock-sastavom Jugoslavije, riječkim Uraganima. Dečki iz tog sastava bili su zaduženi za instrumentalnu pratnju vokalistice u Kuntarićevoj skladbi Plavi twist. Da je sve ispalo kako treba, potvrđuje druga nagrada publike Plavom twistu. Povrh toga, Kuntarić se 1981, u suradnji s još nekim riječkim glazbenicima, prihvatio skladanja rock-opere Karolina Riječka, u sklopu repertoara tadašnjega Narodnog kazališta Ivana Zajca.

G. Kuntariću, ako su doista tako umni kako se to za njih tvrdi, sveci Vam neće zamjeriti na rocku. Mi, zemni ljudi, još manje!

Tagovi:
Sviđa se korisniku:

Ukupno <3: 6