abeceda kapitala

08.07.2015.

Kako biti uspješan i cijenjen u poslovnom svijetu

Autor: Dejan Cvjetkovic

Ako želite čitati još jedno mišljenje o grčkoj krizi, ili možda o uspjesima organa gonjenja u slučajevima zatvaranja poznatih nogomlatnih trenera, da ne spominjem precizne insiderske informacije o padu ili usponu eura, novom automobilu novog dečka poznate estradne zvjezdice, onda slobodno preskočite čitati sljedeću kolumnu. Nećemo se posvetiti niti jednoj od tih tema.

Kolumna Abeceda

U posljednje vrijeme imam neki čudan osjećaj kako se bavimo potpuno nebitnim stvarima, a one bitne, suštinske, preskačemo i zanemarujemo. Upravo zbog toga odlučio sam se u sljedećim redovima posvetiti onom primarnom. U ovom svijetu nejasnih pravila lako smo zaboravili pravila ponašanja i samomotivacije. Tražimo da nas cijene, da budemo voljeni, da drugi o nama imaju visoko mišljenje, no u isto vrijeme ne želimo se posvetiti osnovnim pravilima komunikologije. Pa postajemo nervozni, što vodi do stresa, problema na poslu, kod kuće i za čas nezadovoljstvo počinje bujati. Tijekom svog dugogodišnjeg rada u prodaji često sam bio u toj situaciji. Naučim nešto novo, testiram to na terenu, te nakon nekog vremena zaboravim osnove. I onda, već kod prvih neuspjeha nove metode krene nezadovoljstvo, pa razne improvizacije, pa pokušaji ovog ili onog i što više znanja imam teže mi se vratiti na osnove. Ali drugog puta nema. Posvetimo se u idućim rečenicama osnovama.

  • Ne govorite negativno o ljudima koji Vas okružuju

Ogovaranje je svakako jedan od najgorih mogućih poslovnih ponašanja. I pri tome mislim i na ono: „Znaš, ovo ću reći samo tebi, nemoj molim te širiti dalje.“ Zvuči poznato? Naravno da zvuči. Nitko među nama nije imun na ogovaranje. Ili na slušanje „malih tajni“ o nekom u svom okruženju. Lako se upecati na udicu. I posljedice su brzo vidljive. Nedostatak povjerenja našeg okruženja, izbjegavanje i naravno, stavljanje nas i našeg mišljenja na marginu. I to vrlo brzo. U brzom poslovnom svijetu.

  • Radite s osobom koja iskušava Vaše sposobnosti

Da, teško je u današnje vrijeme u hrvatskom poslovnom svijetu pronaći pouzdanu osobu od koje možemo učiti. Ovo nije slučaj u svijetu. Iz mog iskustva suradnja na projektima u svijetu je potrebna i poticana. No, ako već znate da u vašem okruženju nitko ne želi dijeliti znanje s Vama, jer se boji konkurencije ili toga da će postati višak, Vi budite taj koji potiče suradnju. Podijelite svoje znanje s drugima. I pri tom vrlo bitno, uvijek sa znanjima budite up-to-date. Dakle, cjeloživotno učenje jedino je rješenje.

  • Uspješni voditelji imaju razvijene komunikacijske vještine

Kako smo rekli, znanja nikad dosta. Ako vas šef ne želi poslati na neki dobar trening na kojem možete naučiti nešto zanimljivo, odvojite vrijeme i novac, te iskoristite dostupna znanja. Danas su treninzi uglavnom i otvorenog tipa, često i besplatni, dođite, naučite, postanite ubrzo sa znanjima iz komunikacije leader u svom okruženju. Ljudi koji to trebaju vrlo brzo će to i prepoznati. A nagrada slijedi.

  • Obucite se za posao koji želite, ne za onaj koji imate

Ovo jednostavno pravilo često se zaboravlja. Vaša garderoba izuzetno je bitan faktor prepoznavanja od strane okoline. Pri tome ne mislim na garderobu koja je ukrašena krokodilima, poznatim imenima, jer ona može kod drugih izazvati i suprotan efekt. Ne, odjeća mora biti kvalitetna, elegantna, uvijek uredna i iskazivati vaš profesionalizam. Osim toga, ako ste dobro odjeveni podiže se i nivo samopouzdanja, a što opet daje dodatne bodove prilikom komunikacije s poslovnim partnerima. U današnje vrijeme uz ovaj savjet možete biti prepoznati na tržištu rada bolje od ostalih. A nije li to i cilj?!

  • Uvijek baratajte samo istinom

Namjerno nisam rekao da govorite samo istinu, jer to u današnje vrijeme može biti i kontraproduktivno, no nemojte nikad lagati. Možda djeluje zamršeno, no ako morate reći nešto što nije istina, rađe taj dio prešutite. Personalni identitet je osnova. Vaši kolege, šefovi ili partneri, mogu Vam oprostiti grešku u radu, no laž će zapamtiti zauvijek. Čak i malu. Nemojte dozvoliti da zbog sitne laži izgubite svoj identitet, teško je kasnije vratiti se u kolosjek.

  • Ne uzimajte stvari osobno

Ako netko ima kritiku na Vaš rad ili poslovni proces, najčešće nema ništa protiv Vas. Ne uzimati stvari osobno znači da podnesete kritiku i da shvatite da je kritičaru isto tako stalo do uspjeha projekta kao i Vama. Kritika je teška, boli svakog od nas, no pređite preko svog ega i prihvatite kritiku kao nešto što je dio poslovnog procesa. U trenutku kad to uspijete bit ćete puno zadovoljniji i sobom i poslom.

  • Ako nekog kritizirate, činite to u četiri oka

Pravilo kaže da kritiku neke osobe upućujete uvijek u četiri oka, a pohvalu uvijek javno. Ne kritizirajte nekog osobno pred drugim članovima tima. Naravno, ovo se ne odnosi na posao, već se radi o direktnoj kritici osobe koja recimo kasni, ili je neuredna, ili postoji neki drugi problem osobnosti koji vam smeta. Ovdje treba jasno razdijeliti kritike osobe od kritika njegovog rada. Tanka je linija koja dijeli ove dvije kritike i morate biti jako oprezni i sačuvati živce jer svaka greška u komunikaciji skupo se plaća u kasnijem radu.

  • Svaki dan provedite nekoliko trenutaka sami

Kad kažem sami, ne mislim da vrtite poruke sa fejsa, nabijete slušalice s novim hitovima ili šaljte SMS-ove na koje niste odgovorili. Mislim baš kako sam i rekao. SAMI. Bez uključenih elektronskih naprava, sami sa svojim mislima. Ovo je nekim ljudima najteži zadatak. Sjesti i prepustiti se svojim mislima. Priznajem da nije lako. Ljudi su prirodno skloni preuveličavanju, strahovima, pokretanju misli u negativnom smjeru i zato bježe od samoće. U autu palimo radio, na poslu se vrte mailovi ili u pozadini muzika, kod kuće radi TV iako smo doma sami, najteže je biti sam sa sobom. Pri tome ne mislim na soba iz TV reklame za pivu. No, potrudite se. Rezultat ovoga je nevjerovatan. I vrlo poučan.

  • Uvijek imajte rezervni plan

U poslu je ovo krucijalno za uspjeh. Rezervni plan u radu, tvrtki, projektima, suradnicima, procesima, baš svemu. Nije jednostavno, no ako se prepustite samo jednom smjeru, bez rezerve, posljedice mogu biti kobne. A razočaranje veliko. Iz osobnog iskustva znam da nedostatak plana B može dovesti čovjeka do ruba. Nemojte dozvoliti da nedostatak kvalitetnog plana B bude Vaš poslovni promašaj.

  • Razmišljajte na veliko

Neka vam ciljevi budi visoki. Rekli bi neki, visoko postavljena ljestvica. Ovdje je problem kod svakog od nas što ta ljestvica mora biti i realna. Teško je pronaći pravi omjer cilja i realnosti, lako se sklizne u nedostižne sfere, naročito ako imamo iza sebe dosta uspjeha. No, postavljanje visokih ali realnih ciljeva stvar je vježbe. Neće uvijek uspjeti, visine su varljive, no ovdje je bitnije da prilikom svakog pada nešto i naučite. I da krenete puni novih znanja i saznanja prema novom cilju. I uspijete, naravno.