Vinil je finil

24.08.2015.

Face to Face with... Anđelo Jurkas

Autor: Vlado Simcich

Anđela Jurkasa mnogi znaju po činjenici da je autor publicističkih hit izdanja 'Bez rocka trajanja' (2010), 'Soundtrack života – samopomoć glazbom' (2011), 'Off the Record – priče sa svijetle strane' (2012), kao i pjesničke zbirke 'Volim te' iz iste godine. Posljednjih je godinu dana u suradnji s regionalnim izdanjem Rolling Stone u funkciji novinara. Osim ovih 'sitnica' nabrojenih u uvodnim rečenicama Jurkas se deklarira i kao: 1.glazbenik, do sada je objavio dva albuma koji prate knjiška izdanja Soundtrack života i Off the record, nova dva solistička su u pripremi, kao i sasvim novog glasnog glazbenog projekta kojem ne otkriva ime, te također odnedavna je svom CV-u dodao i status, 2. redatelja. I, 3. glumca. I... Ah, dovoljno za intro, zar ne? Najbolje da svoju svestranost i potrebu multitaskinga pojasni osobno...

Vava - Vinil je finil

-       Ako sam dobro shvatio ti si ovdje u Rijeci gotovo svako ljeto, po mjesec - dva. Voliš grad koji peče? Odakle, ili otkad, potječe ta intimnost?

AJ: Rijeku svojatam i doživljavam jednako kao rodni grad. Tu su me starci začeli i napravili, stjecajem okolnosti nisam rođen u riječkoj bolnici, ali sam od rođenja svaku godinu provodio bar po 3, 4 mjeseca godišnje u Rijeci, od Kozale preko Prvomajske, od Škurinja do Bivija, Kostabele, tu je djetinjstvo uraslo u godove, pa stoga Rijeku jako intimno doživljavam kao svoje gnijezdo jednako kao i druga mjesta u kojima sam puštao korijenje. A potom i nakon faksa i bilo kojeg životnog razdoblja ispada da sam u Rijeci proživio dobar dio života ili onoga bitnoga u životu, mimo Zagreba i Podravine. Tako da si predobro shvatio. Rijeka je bio i ostaje jedan od najbitnijih mi gradova koji te oblikuju na ovaj ili onaj način.

-        Jel se voliš toćat u moru? Ono, plivat od Kantride do Pećina i natrag?

AJ: Obožavam! More je život. Jedino, moje redovne rute su od Kostabele do Bivija, pa povremeno i natrag. Nekad, kad nagovorim dovoljno blesavih prijatelja, probat ću drmnut uz barku od Kantride preko na Cres. Na Krk sam s Oštrog preplivao prije tri ili četiri godine, a ljetos od opatijske Slatine do malo prije spomenutog Bivija. Ima neka veza s putevima Veljka Rogošića, bit će. Da nema straha od morskih pasa, koji mi je buraz usadio kad me ko mulca vodio gledat Ralje 2, vjerujem da bi bilo toga i više. Ovako, uz obalu uglavnom pa deri po mjeri.

 

-       Ima jedna neobična stvar s tobom – tek si u srpnju dovršio svoj debitantski film 'Zbog tebe', premijera je zakazana za Valentinovo sljedeće godine, a upravo započinješ snimanje novog naslova, zasada naziva 'Ona', i to u Rijeci. Kad kažem debitantski film u tvom slučaju to se podrazumijeva kao: glumačka uloga, scenarij, režija i produkcija.

AJ: Neobično je možda utoliko jer se u doba besparice i krize domaćeg igranog filma našao još jedan naivčina ili idealist-utopist koji vjeruje da se ne mora ispričavat za ganjanje svojih snova čak i kad pokušava sanjat veliko filmsko platno. Inače, koprodukcija je u pitanju i to zato jer se zapravo radi o trilogiji filmova motiviranih ljubavlju, raznim varijantama iste te muško ženskim i inim varijantama odnosa koji proizlaze iz ljubavi. "Fuck Off I Love You" naslov je drugog filma za inozemno tržište, za regionalno je zasad "Ona". To je ujedno centralni dio trilogije pa stoga nije neobično da se film snima dok prvi još nije imao kino premijeru. Dio tog filma ćemo jesenas (tijekom listopada) snimati i na terenu Rijeke i Opatije. Upravo smo u procesu pregovora, tj zamolbi i dobivanja odobrenja na zamolbe za logističkom potporom od strane Grada Rijeke, Art kina, HNK Zajca, Autotroleja, gradskog MUP-a te nekih gradskih instanci oko izdavanja dozvola snimanja, smještaja dijela filmske ekipe, rješavanja cateringa za članove ekipe te pomoći pri nalaženju nekih lokacija (interijera – jedan stan) u kojem ćemo snimati najvjerojatnije u periodu od 09. - 11. listopada.

 

-       Ajmo još malo o novom filmu. I ovdje si producent. Jel to znači da ne znaš kamo ćeš s novcima? Jer, naime, imam nekoliko projekata na pameti pa možda da se uključiš s tim financijama da i ja nešto objavim u tekućoj godini, haha...

AJ: Nema frke, samo priloži! Na žalost, ne znači. Nije više aktualna priča života. Taj ruski oligarh Boštojevski čiju sam kćer prije par godina na koncertu PJ Harvey spasio od zaljubljivanja u jednog zlog Korejanca time što se suludo zaljubila u crvene frčke i loknice a la Cetinskijevi ranih 90.-ih misleći da je riječ o onom jopcu iz Simply Reda a ne ispodprosječnom Rvatu. Pa je njen ćaća svom potencijalnom zetu otvorio bianco čekove do kraja života na žiro račun naše filmske produkcije, a osobito kad je čuo da snimamo filmove o ljubavi i eto omogućio nam je bazene s jastozima i kavijarom a ja ulupavam te milijune novaca u snimanje filmova umjesto da vodim Charlize Theron po Malom Lošinju in flagranti,  ja tudum brinem kako uspjeti u Hrvatskoj anno domini 2015. Na žalost dotična se u međuvremenu odljubila jer je pošla za mlađeg buraza Brada Pitta pa je i njen ćaća zatvorio pipu preusmjerivši je daleko u drugim smjerovima. Otad smo natrag u realnosti zvanoj RH. U stvarnosti situacija je daleko od bajne pogotovo kad su financije u pitanju. Ne mogu ti zasad otkriti našu tajnu kako uspijevamo, no ako ikad zaradimo prvi milijun bilo čega sa zadovoljstvom ću podijeliti nauk s dobrim ljudima. Koproducent sam, dakle jedan od joint venture firmi koje su ušle svojim know howom, vremenom, opremom i kapitalom u avanturu zvanu snimanje dugometražnog igranog filma.

 

-       Prema tvojim riječima za film si predvidio stelarnu postavu – od Nine Violić do Judite Franković, kao i nekoliko pjevačica. Kako biraš glumce? Šalješ im mejlove s molbama nek se priključe snimanju?

AJ: Glumce biram isključivo prema odgovaranju ulozi i njihovoj glumačkoj kvaliteti. Pristupi su mahom direktno. Mailovi su stranputica ili tek prečac do finala. Iako ne prezam pred društvenim mrežama ljudski kontakt u drugoj, trećoj ili četvrtoj dimenziji s očima, rukama i drugim organima uživo još uvijek pretpostavljam bilo kojim divnim web/net tehničkim čudesima.

 

-       Apsolvirao si, dakle, Rijeku. Jesi li izabrao lokacije na kojima će se set snimati?

AJ: Jesam. Bit će puno lokacija. Od gorja tamo oko Platka, spuštanja prema Grobniku, stare gradske jezgre, oko 3. Maja, par plaža, onih klasičnih razgledničkih lokacija koje će uključivati i prostor oko trsatskih stuba, Korzo, Rivu i Gat, prostor oko Guvera, a nadam se i izlaska gradskih struktura u susret oko davanje svih potrebnih dozvole, te MUP-a. A poglavito Autotroleja čiji nam dozvola snimanja u busu 4 ili 5 puno znači obzirom na scenarij. Još uvijek tražimo neke logističke prehrambene dobročinitelje koji bi omogućili hranu filmskoj ekipi za vrijeme snimanja, neki catering, ali nadam se da ćemo i to riješiti na vrijeme.

 

-       Pretpostavljam da ćeš, osim uvoznih glumaca i kamermana, uključit u film i neke lokalne umjetnike, suradnike svakako, zar ne?

AJ: Da, kao što je u prvom filmu Damir Urban odigrao jednu od glavnih muških epizoda, tako će u drugom filmu vrlo vjerojatno biti osim Nine Violić još poneki glumac/glumica porijeklom iz Rijeke, ali kao dio logistike ponudila se Liburnia Film Festival, tj njihov capo Boro Rakamarić, a kao asistentice režije bit će mlada riječka redateljica Kristina Barišić, dok će također prijatelji, obitelj i dobri ljudi iz Rijeke nadam se uključiti se pomoći snimanja dijela filma koje odrađujemo u Rijeci.

 

-       Ah, da, zaboravio sam te priupitati dal će se snimanje obavljati i u nekim zatvorenim prostorima? Klubovima, kafićima, fitness centru?

AJ: Osim u busevima, vjerojatno u kafiću ili pizzeriji nekoliko scena. Što se klubova tiče ima opcija s Palachom ili nekim drugim prostorom tog klupskog tipa no to ćemo još vidjeti.

 

-       Triger za film 'Ona' se krije u gledanju jednog drugog naslova – A complete History of my sexual failuries. Vjerujem da se ne radi o prepisivanju predloška nego o nekoj tvist caki?

AJ: Triger su zapravo ljudi, ljubav, komadi prostora na kojem živimo i M/Ž odnosi, a motiv priče filma se krije tek u naznakama u sličnostima namjere naratorova putovanja sa spomenutim dokumentarcem,  jednako kao i ženskom verzijom priče Tatjane Božić "Ljubavna odiseja/Happily Ever After" te podjednako tematikom Jarmushova "Broken Flowers". Ali naglašavam tek kao niti vodilji i pop kultunoj referenci, samo u motivu. Sve ostalo je na nama. Nema prepisivanja. Ni plesanja twista, nismo ni sluge Astaireu ni Travolti. Tako da plešemo samo sentiše. Milujemo se, ljubimo u mraku. I lagano krećemo u ritmu glazbe za dvoje. Takav bi trebao biti i naš novi film. Nježan, duhovit, svakodnevan, povremeno tužan, bolan i realan, ali zabavan i feelgood.

 

-       U kolikoj ćeš mjeri uključivati u film reference na pop kulturu? Ili, naprotiv, uopće nećeš?

AJ: Potpuno. Pop kultura je sparing partner. Šesti igrač. I jedna od glavnih rola u filmu. Neizbježna stavka kako ispada svih sedam scenarija koje sam zasad napisao i kanim ekranizirati narednih godina.

 

-       Još jedan povratak na prethodni naslov, Zbog tebe. Zašto nisi prijavio film na 'Pulu'? 

AJ: Iz vrlo provizornih i tehničkih razloga. Naprosto nije bio gotov do ove godine obznanjenog roka za prijavu filmova. No, prema reakcijama iz dotičnog festivala obzirom da će premijera filma biti dogodine, nadamo se da nas na sljedećoj Puli neće zaobići i da ćemo imati prilike biti u službenoj konkurenciji s ponudom te godine.

 

 

-       Usput, kako su se na filmu ponašali glazbenici koje nerijetko kritiziraš na raznim portalima i u tiskovinama? Jesu li dobili uloge ili su naprosto oni, to jest cameo?

AJ: Glazbena kritika u svojoj srži ne znači apriori negativna kritika i 80% mog rada u tom segmentu novinarstva bilo je afirmativno tako da doživljaje i etikete kritičara koji kritizira pritom kalemeći ti negativno, ne doživljavam jer naprosto nije točan, a o dojmovima je suludo i uzaludno raspravljati. Volim samo o argumentima. Drugi dio pitanja tiče se glazbenika u prvom filmu, a vidjet će se i u drugom filmu još veći niz ukazanja. Neki tumače sami sebe neki glume potpuno druge osobe. U "Zbog tebe" Urban je glumio sebe, ali u jednoj prilično neugodnoj životnoj situaciji dok su Sabina Herman i Lea Radolfi glumile potpuno druge osobe. U "Fuck Off I Love You" tj "Ona" bit će puno iznenađenja i čini se zanimljivih uklapanja osoba iz svijeta balkanske pop kulture u tkivo filma. Svi oni koje pozovem i odazovu se izazovu igranog filma apsolutno imaju čvrsto dramaturško i scenarističko opravdanje za uloge koje u filmu tumače.

 

 

-       Posljednje pitanje, ako se u međuvremenu ne dosjetim još koječega, glasi dal pripremaš i kakvo publicističko izdanje?

AJ: "Preživjeti Facebook" je svojevrsni prequel "Dnevnika Facebook idiota" koji bi trebao svoj drugo izdanje doživjeti jesenas, zatim "Kako ubiti kritičara" te "Film nam mater" – nešto poput filmske verzije "Bez Rocka Trajanja" su rukopisi u pripremi ili fazi uređivanja gotovih rukopisa. To su publicistička izdanja. Tri ili četiri biografije zanimljivih ljudi s ovih prostora su u dogovorima, ovisno o tome koliko su spremni platiti bit će ili ne realizirane. Potom unikatno izdanje, bit će objavljena u jednom jedinom primjerku, knjiga po kojoj je sniman prvi film "Zbog tebe", a također, drugi film je isto nastao kao razrada rukopisa knjige "Ona". Pišem paralelno roman "Ljeto jednog Lava", knjigu posvećenu svojoj noni Bambini, knjige za djecu "Doživljaji jednog smrdozuba" i "Nema malih superheroja", spremam zajedničku zbirku poezije s Janom Ilić Milić jednom sjajnom glumicom i predivnim stvorenjem iz Beograda i tako svašta nešto rukopisno je u opticaju također.  E da, i dvije su vrlo ekonomične knjige, svojevrsni bastardi publicistike i proze u pripremi radnih naslova "Priručnik za preživljavanje Rvacke" i "Kako uspjeti u životu govoreći odjebi". To je sve u planu poobjavljivati sljedećih 3, 4 godine uključujući i tekuću.