U utorak, 18. siječnja od 18 sati, Muzej moderne i suvremene umjetnosti u partnerstvu s umjetničkom organizacijom FILM-PROTUFILM i Art-kinom Croatia, nastavlja s filmskim programom video retrospektive “Sanja Iveković: Make Up – Make Down”. I ovog je puta u fokusu jedna od glavnih tema umjetničkog rada Sanje Iveković – (muški) pogled na žensko tijelo i ljepotu, njihova eksploatacija u komercijalne svrhe i posljedična subordinacija žena.
Na programu su “Plemenska boginja” Sanje Iveković iz 1982. (4′), te “Budi lijepa i šuti” Delphine Seyrig iz 1976. (115′).
“Plemenska boginja” rad je u kojem je Iveković fotografiju ženskog lica s izrezanim očima i ustima položila preko TV ekrana; kanali se rapidno izmjenjuju, s fragmentima programa s kineskom operom, njemačkim filmom, hrvatskim talk show-om, američkim vijestima i drugim tragovima zarezanog pogleda.
Delphine Seyrig za film “Budi lijepa i šuti” dvadeset i tri je glumice pitala je o njihovu poslu. Bile su to, među ostalima, i Jane Fonda, Maria Schneider, Barbara Steele… Redateljica je tako sastavila kolektivno svjedočanstvo svođenja slike žene (u filmskoj industriji) na arhetipove, koje slikovito opisuju riječi Jane Fonda: “Nikad neću zaboraviti prvi dan kada sam otišla u Warner Brothers na test šminke. Bio je to prvi put da sam bila pred kamerom. Stave te, kao što svaka glumica zna, na stolac koji pomalo sliči zubarskom… Vidiš ljude, glavešine za šminku iz glavnih holivudskih studija, vrlo poznate tipove koji su stvorili velike zvijezde: Garbo, Lombard i ostale. Zatim su našminkali moje lice i podigli me i gledala sam se u zrcalu i nisam znala tko sam. Izgledala sam kao da izašla iz proizvodne linije…” (Iz eseja Nicole Brenez Jesmo li glumci vlastitih života? Bilješke o eksperimentalnom glumcu.)
(Plemenska boginja / Foto: MMSU Rijeka)