Razmišljate li o online biznisu?

26.06.2012.

Hrvatski blogeri mijenjaju svijest na domaćem webu

Autor: Nedim Šabić

Nakon što smo svjedočili revolucijama koje su organizirane preko najpoznatijeg mikroblogging servisa na svijetu - Twittera, i nakon što smo uvidjeli da pojedinci kao Julian Assange mogu napraviti kvalitetne promjene u društvu, konačno smo počeli uočavati tzv. „opinionmakere“ tj. ljude koji kreiraju ili znatno utječu na mišljenje drugih. To su uglavnom utjecajni bloggeri, koje mnogi redovno čitaju i sa zadovoljstvom prate svaki njihov korak.

drustvene mrezeU Svijetu imamo jako puno primjera bloggera koji žive za svoj blog i od svog bloga. Jedna od najrazvijenijih zemalja po pitanju blogosfere jest Njemačka, a najpoznatiji njemački blogger je naše gore list, Robert Bašić porijeklom iz Zagreba.

Njegov blog www.basicthinking.de poznat je skoro svakom drugom bloggeru u Njemačkoj a članci mu dostižu rasprostranjenost o kojoj neki mediji mogu samo sanjati.

U domovini stvari nisu puno drugačije. Primjer je članak poznatog bloggera Marka Rakara (poznatog kao „mrak“) koji je urušio imidž jedne ustanove. Poznato je da je Mrak objavio članak na svom blogu www.mrak.org u kojemu je opisao svoje negativno iskustvo s uslugom jednog zagrebačkog restorana, inače na dobrom glasu. Njegov je članak Google bolje pozicionirao od službene web stranice tog restorana te kroz svoje socijalne mreže na koncu utjecao na imidž tog restorana. Da li je slučajnost ili ne, nije poznato – ali taj restoran je nedugo nakon toga zatvoren!

Trenutno od bloganja u Hrvatskoj ne živi mnogo ljudi, ali im blog služi kao magnet za poslovne kontakte iz kojih izrastaju kreativni i produktivni projekti. Da su odavno bloggeri utjecajni na domaćoj sceni pokazuje to i domaći web uslužnik Avalon.hr koji nudi besplatan hosting poznatim bloggerima. A odnedavno se pojavljuju i nagradne igre na internetu u kojima mogu sudjelovati samo bloggeri. Tako je nedavno popularni turistički portal Hrvatska Apartmani organizirao nagradu igru, gdje su bloggeri na svom blogu trebali napisati konstruktivnu kritiku njihovog portala.

Poznati bloggeri se između sebe jako dobro poznaju i često organiziraju susrete na tzv. TweetUP-ovima, koje organiziraju kako ime već kaže – preko Twittera. Često imaju mnogo prijatelja na Facebooku, pa iako se stalno takmiče i uspoređuju po raznim kriterijima, međusobno gaje zdrav i kvalitetan odnos.

U nekim zemljama EU već se odavno vodi rasprava o tome da li je društveno prihvatljivo da se prostor u člancima bloggera iznajmljuje u promotivne svrhe. Većina je trenutno mišljenja da istaknuta oznaka koja ukazuje kako je riječ o promotivnom članku nije dovoljna. Na veliko iznenađenje, mnoge korporacije su konstatirale da bloggeri nisu kupljivi i da „nemaju svoju cijenu“ tj. da ne žele ni pod kojim uvjetom dopustiti takve korake te da njihova sloboda mišljenja zaista postoji, te da se ona može oduprijeti svakom obliku komercijalizacije koje znatno utječe na sadržajni dio njihovog bloga.

Većina bloggera odlično živi od posredničke prodaje artikala koje prethodno pohvale u svojim blogovima pa tako preporuka od srca završi kao novčana nagrada u džepu. Na žalost tzv. affiliate programi u Hrvatskoj još nisu zaživjeli, ali i to je pitanje vremena. Ono što se jasno vidi, jest da hrvatska blogosfera ima već sada veliki utjecaj na internet korisnike u Hrvatskoj te da broj ozbiljnih bloggera svake godine znatno raste te da je u tijeku segmentiranje u kojemu se blogeri specijaliziraju da pišu samo o temama o kojima imaju mnogo reći, zaobilazeći pri tom opću problematiku. Na taj način svakako prate trendove u industriji, a također od svog imena i prezimena stvaraju brand.

Ono što otežava put mladih bloggera jest manjak samopouzdanja, kao i nedostatak istrajnosti. Kao i u životu, kada odselite u drugi grad, kontakti se teže grade, no s vremenom se broj poznanstava širi. Ako ste društveni, uskoro ćete znati većinu susjeda, stanovnika kvarta, pa možda i grada – u najmanju ruku one ljude koji dijele vaše interesne sfere. Tako i svaki blog jest jedan pomoćnik u „traženju sebe“, kako u duhovnom, tako i u financijskom smislu.