Presjek umjetnikove prakse

21.09.2017.

Filmska retrospektiva Art-kina posvećena Tomislavu Gotovcu

Autor: Smiljana Radović Lagator

Prateći program retrospektivne izložbe „Anticipator kriza – kuda idemo ne pitajte“, filmska retrospektiva Art-kina Croatia, podijeljena u osam programa, želi legitimirati Tomislava Gotovca množinom njegovih filmskih uloga, odigranih od početka 1960-ih do ranih milenijskih godina. Filmski program nudi presjek Gotovčeve filmske prakse, od eksperimentalnih i strukturalnih filmova, kolažnih filmskih eseja i ready-made filmova do filmova proširenim sredstvima – hepeninga i performansa.

Prateći program retrospektivne izložbe „Anticipator kriza – kuda idemo ne pitajte“, filmska retrospektiva Art-kina Croatia, podijeljena u osam programa, želi legitimirati Tomislava Gotovca množinom njegovih filmskih uloga, odigranih od početka 1960-ih do ranih milenijskih godina.
Foto: Plastični Isus / Art-kino Croatia

Retrospektiva filmova započinje u subotu, 23. rujna u 20 sati kontroverznim portretom buntovnog filmaša „Plastični Isus – Tomislav Gotovac: Ja sam nevin!“, koji oštro kritizira tadašnji jugo-establišment. Prvi put kad je zabranjen redatelj je uhićen i zatvoren, a drugi put kada je poslije dvadesetak godina javno prikazan. Oba puta, nije se radilo o filmu, nego o politici. Lazar Stojanović je u film ubacio arhivske snimke ustaša, četnika, Hitlera i Tita, pomoću kojih uspoređuje te režime. Također, u filmu se prvi put pokreću tadašnje tabu teme, poput homoseksualnosti i promiskuiteta, a i prvi put se u jugoslavenskom filmu pojavljuje goli muškarac. Stojanović je ovim filmom uvršten među redatelje takozvanog crnog vala, a dobitnik je i Nagrade međunarodnog žirija kritike na festivalu u Montrealu 1991. godine."

Publiku će u filmsku retrospektivu uvesti Diana Nenadić, selektorica programa, nastalog u suradnji u suradnji s Hrvatskim filmskim savezom, Jugoslavenskom i Slovenskom kinotekom te Muzejom moderne i suvremene umjetnosti, koji upravo Gotovčevom retrospektivnom izložbom 22. rujna obilježava useljenje u nove prostore u kompleksu Benčić.

„Gotovac je prije svega bio neumorni i strastveni gledatelj do samoga kraja, svakodnevni gutač repertoarnih i kinotečnih filmova, amater posvećen traženju forme svog vlastitog, ne-narativnog i vrlo osobnog underground filma, glumac-izvođač prije pojave performansa, transgresivni (anti)junak subverzivnih fikcija, cameo-ikona autorske generacije jugoslavenskih redatelja, a naposljetku i dokumentarni subjekt umjetničkih prijatelja, kolega i fanova,“ kazat će Nenadić.

Prije nastavka filmske retrospektive, koja će se odvijati sve do kraja studenog, Art-kino će ugostiti Dane otvorenog perfomansa u Rijeci „Akcija“. Tako će u nedjelju, 24. rujna u 21 sat Eva Badura Triska kustosica Muzeja moderne umjetnosti Beč (MUMOK) ponudit će uvod u projekcije radova Tomislava Gotovca, Güntera Brusa, Hermanna Nitscha i Otta Muehla, povezujući na taj način bečki akcionizam s provokativnim metodama Gotovčeva javnog nastupa.

Svi naredni filmovi prikazivat će se utorkom u 18 sati. Tako u utorak, 26. rujna u 18 sati počinje program „Tomislav Gotovac: Strukturalne varijacije“. Uvod u korpus filmova koji su svojevrsna poetička “zastava” Gotovčeva autorskog opusa dat će Marija Katalinić i Boris Ružić.

Pod zajedničkim nazivom „Posvete iz Krajiške 29“, u utorak, 3. listopada, prikazat će se filmovi čiji je zajednički nazivnik adresa Gotovčeva obiteljskog doma, a kasnije i umjetničkog atelja, intimni topos njegova eksperimentalno-dokumentarnog opusa.

Dva performerska programa, „Performer prije performansa“ i „Zagreb, volim te“, koji su na rasporedu 17. i 31. listopada, obilježena su pak fotogeničnom figurom Gotovca kao glumca (u kratkim amaterskim i profesionalnim filmovima Lj. Grlića, I. Lukasa, I. Martinca i L. Zafranovića iz 1960-ih), odnosno Gotovca kao izvođača i umjetnika u akciji kasnijih dokumentarnih filmova, u vlastitoj ili tuđoj režiji.

Kao posebna posveta glazbenom konceptu Glenna Millera 14. studenog prikazat će se crno-bijeli srednjometražni film Glenn Miller I. Srednjoškolsko igralište 1 iz 1977. godine, ponovljen 23 godine kasnije u Glenn Milleru 2000, u boji i na drugoj zagrebačkoj lokaciji.

Retrospektivu u utorak, 21. studenog zatvara niz ready-made filmova sačinjenih od isječaka iz holivudskih klasika, „zaslužnih“ za Gotovčevu filmsku inicijaciju i neograničeno povjerenje u film.

Ulaz na program je slobodan, a više o programu na mrežnim stranicama Art-kina Croatia.